-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke akkurat Mercedes
MBTech betyr akkurat det du tror. Men det er allikevel ikke Mercedes-Benz de konstruerer der.
Første gang jeg traff MBTech var på lastebilutstillingen i Hannover i 2012. Da var selskapet 100 prosent eid av Daimler, og jeg kalte produktet deres for «En anti-Mercedes fra Mercedes».
Siden den gang er 65 prosent av dette hi-tech utviklingsselskapet, opprinnelig en satellitt til Daimlers forsknings- og utviklingsavdeling, solgt til franske AKKA Research.
Stort nettverk
De driver med akkurat det samme, men nå er alle partnerne i realiteten blitt meget større. Til sammen 11.000 spesialisert plassert i 20 forskjellige land og en 2012-omsetning på rett under 1 milliard euro, er noen av nøkkeltallene.
Og for å fortelle om den nye kombinasjonen var de altså kommet til Genève. Plassert på trygg avstand fra Mercedes-standen, for eksternt hadde ikke disse mye med Stuttgart-bilen å gjøre.
Bilene var ikke en gang 35 prosent i nærheten av å ligne, på toss av at det er den andelen Daimler fremdeles har i selskapet.
Link&Go
Det de viste var to konseptbiler utviklet for fremtidens storbyer. Den miste av dem, den med smileansiktet, het bare Link&Go og er tenkt som en innføring til fremtidens automatiske trafikk.
Den er lagt opp for autonom kjøring, men på en to-modus-måte. Den kan betjenes av en fører, men kan også fikse jobben selv for å venne føreren til at han er satt ut av spill.
Eldrevet selvfølgelig, med det de kaller «mange nye in-car funksjoner». Der tenker man nok først og fremst på den type smartfon internettoppkobling som egentlig ikke er helt oppegående ennå.
Og tilrettelegging for bildelingstjenester ligger selvfølgelig i ryggmargen på slike utviklere nå.
Storebror, som ser litt mer moderne-SUV ut, med en skikkelig front, er da selvfølgelig Link&Go 2.0.
Her er konnektiviteten (det heter vel snart det på norsk?) så integrert (eller blir det smør på flesk?) at bilen faktisk blir enda en innbygger av byen, påstår han som forsøkte å forklare meg det. Her er alle elemetene lenket sammen: byens innbyggere, de som bruker systemene aktivt og systemene selv.
Autonom
Og bilen selv er utstyrt med så mange 360 graders kameraer og sensorer og regnemaskiner at det holder, og kan koble alle miljøer og alle selvkjørefunksjoner sømløst sammen. Her, sier skaperne, har vi autonom kjøring for alle situasjoner og miljøer.
By wire kontroll til alle de fire motoriserte og styrbare hjulene finner vi her. Nye strategier for regenerering og bremsing. Og den byr på helt nye og til nå ukjente tjenester (som de kaller det) på innsiden av bilen.
Jeg tror bare de tenker på uvanlige setekonfigurasjoner, muligheter for å få tiden til å gå når bilen gjør jobben for dem, og muligheter til å bruke den til alt, småbuss, luksuslimo, varetransport.
Det er ganske påfallende hvor mange forskjellige innpakninger som dukker opp, selv når man bruker nesten de samme ordene og begrepene om innholdet.