-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk, men Golf tvers gjennom
Tusenvis har gledet seg til Golf på strøm. Vi har kjørt bilen – og ja, den kjører akkurat som en vanlig Golf, men til en brøkdel av daglige driftskostnader.
Ta det gode fra VW Golf og det gode fra en elbil – og du har e-Golf.
Elektrisk bil handler om rekkevidde, komfort, incentiver og kostnader. Sånn sett skiller ikke e-Golf seg fra andre elektriske biler, med unntak av Tesla Model S.
LES OGSÅ: Elbilracet har startet
Og den skiller seg heller ikke særlig fra vanlig Golf. e-Golf kjører som Golf, er – med unntak av rekkevidden – like funksjonell som vanlig Golf, og den ser ut som en Golf.
Men fordi Golf er en bestselger, kommer også den elektriske til å bli det blant de mange tusen norske elbilelskere, dopet på incentiver som de alle er.
2500 i år
VW-importør Harald A. Møllers mål er å selge 2000 – 2500 e-Golf i år. Deres største problem vil bli å bli å skaffe nok biler det første året. Det kan konkurrentene BMW og Nissan bare være glad for.
Det er formiddag i Berlin og trafikken maser som vanlig. Men vår Golf er ganske så stille. Knapt en lyd å høre der vi står og venter på grønt. Så skifter lyset.
Med hele 270 Nm i drakraft skyter vi ut av krysset. Raskere enn en GTI. I hvert fall opp til 50 km/t. Og så godt som lydløst. I 50 km/t målte vi støyen til 55 dB(A) og i 80 km/t til 60 db(A). Det er ekstremt bra.
Men det merkes lett at e-Golf veier 1510 kilogram, som er 250 kg mer enn samme bilen med 105 TDI og DSG.
Folkebil til folkepris
Elektrisk Golf snur ikke verden på hodet, men den forener alt du forventer i en elektrisk bil til folkepris: 244.200 kroner. Legg på leveringstillegg, frakt og noe utstyr (som i likhet med bilen er momsfritt!), og du har en komplett Golf til rundt 275.000 kroner.
For samme prisen får du en forholdsvis utstyrsribbet bensin-Golf, 1,2 TSI/105 hk.
Ok, du får i praksis ubegrenset kjørelengde i bensinbilen, men du stenges ute fra kollektivfeltet, må betale i bomringene, når du skal parkere, når du tar ferge osv.
Bensinutgaven koster mellom femgangen og tigangeren i daglige drift med en bompassering eller to innlagt i kjøreturen sammenliknet med elvarianten.
1,20 kroner per mil
Strømforbruk oppgis til 12,7 kWh etter europeisk elbilkjøresyklus. Med norsk strømpris betyr det at 100 km koster – grovt regnet – rundt 12 kroner. I praksis bruker du naturligvis mer strøm, så regn 20 kroner på ti mil for denne bilen.
Du må kjøre økonomiløp med deg selv for å klare samme strekingen på under hundrelappen med bensin på tanken.
Men tilbake til elbilen igjen.
Elektrisk Golf går rett i strupen på Nissan Leaf som har fått herje alene i den elektriske kompaktklassen i mer enn to år. Ingen tvil om at Nissan Leaf i stor grad har vært med å gjøre elbilen spiselig for folk flest.
Nissan kjørte opp elbilveien
Jan Tore Kopperud, VWs norske produktsjef, innrømmer at de kommer til dekket bord, at Nissan med Leaf har gitt den elektriske bilen aksept langt utenfor bomringer og kollektivfelt de siste par årene.
Likevel er Leaf og Golf ganske forskjellige å kjøre, selv om de er omtrent like raske på grunn av lik motoreffekt og vekt. Leaf med sin amerikanske komfort og tilbakelenthet innbyr ikke i samme grad til venstrefilsopptreden som Golf, men når den presses biter også Leaf fra seg.
Her vil smak avgjøre. I Leaf synes det på kilometers avstand at du kjører på strøm, i Golf ferdes du langt mer anonymt.
Plass som i enhver Golf
E-Golf tilbyr samme funksjonalitet som vanlig Golf. Bagasjerommet er bare ubetydelig mindre (341 liter, og 1231 liter med baksetet nedfelt), men det er ikke plass til reservehjul under gulvet.
Batteripakka befinner seg under baksetet og i tunnelen mellom forsetene. Batteriene veier 318 kilogram og drar derfor egenvekta på bilen over 1500 kg.
Du kan merke at bilen er tung når den presses, men det høye momentet kompenserer for vekten og gjør at dette vil du aldri komme til å tenke på i hverdagen.
Varmepumpe koster ekstra
At e-Golf ikke har varmepumpe eller varme i rattet, bryr neppe de første kjøperne seg om, men det er viktig i forhold til rekkevidden om vinteren.
Varmepumpen betyr cirka 10 til 20 prosent økt rekkevidde, noe som kan være kritisk når streng vinterkulde og subbete føre på en dårlig vinterdag stjeler halvparten av batteriets rekkevidde.
Golfs varmepumpe koster 6500 kroner ekstra og kan leveres fra uke 37. Vår anbefaling er å standardisere den umiddelbart.
Derimot leveres Golf i Norge med den nye europeisk / amerikanske hurtigladestandarden. Det er viktig og kjøpsutløsende.
I store deler av Europa selges e-Golf med årlig fri bruk av leiebil i 30 dager som en del av mobilitetsprogrammet, ikke ulikt hva Nissan tilbyr Leaf-kjøperne. En slik ordning er ikke innbakt i den norske e-Golf-prisen, sier produktsjef Jan Tore Kopperud.
Konkurrenter: Nissan Leaf, BMW i3.
+ Kjører som Golf. Mye utstyr.
- Varmepumpe koster ekstra.
Motor: | Fullelektrisk |
Effekt: | 85 kW/115 hk |
Dreiemoment: | 270 Nm |
Batteri: | 23,2 kWh |
Batterivekt: | 318 kg |
LxBxH: | 427/180/147 cm. |
Akselavstand: | 263 cm. |
Bakkeklaring: | 14,3 cm |
Egenvekt: | 1510 kg. |
Bagasjerom: | 341 – 1231 l. |
Aks. 0-100 km/t: | 10,4 sek. |
Toppfart: | 140 km/t (sperret) |
Snittforbruk: | 12,7 kWh. |
Rekkevidde: | 130 – 190 km |
Ladetid: | 8 – 13 timer |
Pris: | kr. 244.200. |