Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé
Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé

Kong Coupé

AMG er klar med topputgaven av S-Klasse Coupé. Det fins få biler som kan måle seg med denne med hensyn til plass og ytelser.

Publisert Sist oppdatert

Som navnet indikerer er nye S-Klasse Coupé basert på den største Mercedes-modellen. Mens mange av eierne foretrekker baksetet i S-Klasse, befinner de seg som oftest bak rattet i S Coupé. I alle fall de som velger toppmodellen S 63 AMG Coupé.

Under det lange panseret sitter en bi-turbo V8 med et slagvolum på 5461 ccm. Den yter 585 hestekrefter og har et dreiemoment på formidable 900 Newtonmeter i området mellom 2250 og 3750 omdreininger.

Rask koloss
Kjempen, med en egenvekt på 2070 kg, gjør null til hundre på 4,3 sekunder mens toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t. Likevel er den relativt nøysom i drikkefatet med et snittforbruk på en liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 237 gram per kilometer.

Nå fins det ingen S-Klasse Coupé fra før, men det er relevant å sammenligne med CL 63 AMG som var coupéen basert på forrige S-Klasse. Og da ser vi at nykommeren er 65 kg lettere, har 41 flere hester og et dreiemoment som er 100 Newtonmeter høyere. Likevel bruker den vesentlig mindre drivstoff.

Hele karosseriet og fronten er støpt i aluminium. Videre er det spart vekt ved å benytte et Li-ion batteri, ekstremt lette felger og AMGs egenutviklede bremsesystem.

Lydorgie
Det herlige snerret fra V8-motoren høres godt både inne i og utenfor bilen når man velger Sport eller Manuell på girvelgeren. Ved C-innstillingen (for Controlled Efficiency) dempes lyden for økt komfort på lange turer.

Som alle AMG V8- og V12-motorer bygges motoren i S 63 AMG Coupé for hånd av spesialister i Affalterbach, AMGs hjemby. Hver motor utstyres med en plakett som er signert av ansvarlig ingeniør.

Girkassen er en 7-trinns AMG Speedshift som foretar lynraske skift automatisk eller manuelt via hendler på rattet.

Magic Body
S 63 AMG Coupé har sportschassis basert på Magic Body Control. Systemet har en funksjon for tilting i kurver, tilsvarende det en motorsyklist opplever. Det reduserer sidekreftene for passasjerer i kurver og medfører en mer behagelig kjøretur.

Standard hjulutrustning på S 63 AMG Coupé er 19-tommers spesialfelger med dekk i dimensjon 255/45 R19 foran og 285/40 R19 bak. Den kan også leveres med 20-tommere for de som ønsker et enda mer sportslig oppsett.

AMG-versjonen har en rekke detaljer i eksteriør og interiør som skiller den fra sine mer moderat motoriserte søsken, dels for å fremheve et sportslig utseende, men ikke minst for å sørge for optimal aerodynamikk og maks marktrykk i høye hastigheter.

Mercedes S 63 AMG Coupé avdukes offisielt på bilutstillingen i New York i påsken og kommer i salg i årets siste kvartal. Det er ingen av Mercedes’ tyske konkurrenter som har en så stor coupé, så nærmeste konkurrent med to dører blir Bentley Continental GT.

Powered by Labrador CMS