Volvo Intelligent Transport System

Volvo Intelligent Transport System

Volvo Intelligent Transport System
Prosjektleder Volvo ITS Erik Israelsson

Volvo varsler glatt vei

Volvo gjør det tryggere å ferdes på skandinaviske vinterveier. Biler som observerer risiko deler denne informasjonen med andre sjåfører og veimyndighetene.

Publisert Sist oppdatert

Personbildelen av Volvo, Volvo Cars, har innledet et pilotprosjekt i samarbeid med Trafikkverket i Sverige og Statens Vegvesen i Norge der informasjon om veifriksjon fra utvalgte biler deles via et skybasert system.

- Pilotprosjektet er et av de første praktiske eksemplene på hvordan kommunikasjon mellom kjøretøy over mobilnettet gjør det mulig for bilene å "snakke" med hverandre og med trafikkmiljøet. Dette kan bidra til å gjøre trafikken sikrere – sier Erik Israelsson, prosjektleder for Cooperative ITS (Intelligent Transport System) i Volvo Cars.

Testprosjekt
- Vi har 50 testbiler på veiene, og neste vinter vil dette antallet øke betraktelig. Målet vårt er å gjøre teknologien tilgjengelig for våre kunder innen et par år, sier Israelsson.

Når en testbil oppdager nedsatt friksjon på en veistrekning sendes informasjonen til Volvos database via mobilnettet. Fra basen går det umiddelbart ut en advarsel til andre kjøretøy som befinner seg i det aktuelle området slik at sjåførene advares om den potensielle faren.

En advarsel om glatt veistrekning dukker opp på instrumentpanelet. Applikasjonen i kjøretøyet vil bli utformet slik at denne advarselen er tilpasset risikonivået, basert på bilens fart og veiforhold.

LES OGSÅ: Veikryss uten ulykker

Gir sikrere veier
I tillegg sendes informasjonen til veimyndigheten i det aktuelle området slik at de raskt kan gripe inn med tiltak som salting, strøing eller snømåking.

- Når veimyndighetene har tilgang til informasjon fra et større antall biler, kan dataene brukes til å vedlikeholde vinterveiene mer effektivt. Informasjonen vil kunne forbedre sikkerheten ytterligere for alle som ferdes på veien. Dette vil også kunne redusere saltingen der det ikke er nødvendig, og med dette redusere miljøpåvirkningene, sier Erik Israelsson.

Volvo Cars tar selvsagt hensyn til de involverte sjåførenes personvern, så informasjonen som deles med veimyndighetene vil ikke omfatte data fra de enkelte kjøretøyene – den samlede informasjon brukes kun for å beskrive den nåværende statusen på veinettet.

Starten på fremtiden
- Dette er bare begynnelsen. I fremtiden kommer vi til å få mer utveksling av viktig informasjon mellom kjøretøy, sier Erik Israelsson.

Han legger til at det ligger et betydelig potensial på dette området – som tryggere trafikk, en mer behagelig kjøretur og bedre trafikkflyt.

LES: Mer om Volvos fremtidsplaner

Powered by Labrador CMS