-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Paris-drømmen blir virkelig
Dette er tredje gang unge Damien Biro viser oss sin åpne elektriske sportsbil. Nå har han med seg tunge partnere, og det hele begynner å se troverdig ut.
Første gang vi møtte han hvis navn er synonymt med «kulepenn», på fransk i hvert fall, var på bilutstillingen i Paris for halvannet år siden. Vi trodde navnet på bilen hans var en skrivefeil, men nei – det viste seg at den skulle hete Pariss.
Men resten av bilen virket spennende nok. Kompakt, åpen, plast, 2 motorer på 50 kW hver, 750 kg, spennende spesifikasjoner og påstått ytelse. Det hele til rundt 60.000 euro.
Tungvektere
Nå har Damien Biro, og hans lille stab oppe i Calais, fått med seg en rekke tungvektere.
Bosch hjelper til med alt det elektriske og elektroniske. Pirus heter et firma som hjelper dem med karbonfiber, og der har de også med seg Welter Racing som har utviklet det sentrale chassiset bygget i kullfiber, og som utvikler bilens spesielle firehjulsdrift.
Aldri hørt om dem? Gerard Welter var designsjef hos Peugeot, før han pensjonerte seg for noen år siden. Men i den tiden han jobbet der, bygget han også Le Mans biler på si.
En av hans biler har fremdeles langstrekke-fartsrekorden der. En rekord fra 1988 som aldri kan slås. Da en av hans WM-biler kom opp i over 400 km/t ble det innført sjikaner, for å senke hastigheten!
Og så har de gått til Polaris for få bygget en kompakt rekkeviddeforlenger som bilen nå også kan utstyres med. Da får den en rekkevidde på hele 700 kilometer.
En rekke andre proffer finner vi også på listen nå, noen hjelper dem med testing, både pålitelighet og utholdenhet, Michelin bygger dekk for dem, Axa sørger for 24-timers assistanse og Orange er inne på 4g-biten. Interaktiv oppkobling, både for å styre bilens funksjoner og for å holde kontakt med verden utenfor.
Nye spesifikasjoner
Spesifikasjonene er med andre ord helt annerledes enn de var høsten 2012. Akselavstanden på 230 cm og lengden på 360 er vel egentlig det eneste som er igjen fra den gang.
Bredden har økt til 180 cm og vekten er oppe i 800 kg, men fremdeles ekstremt respektabelt. Vi snakker tross alt batteridrevet.
Motorene er nå på 180 kW, de drar på hvert sitt hjulpar og henter deg til 100 på 3,7 sekunder. Toppfarten stopper på 200 km/t og rekkevidden uten «range extender» er på 200 km – dit tar det fem timer å lade, med normal rett-i-veggen kontakt.
Nevnte jeg at de også hadde knyttet seg opp mot Sellerie’Cimes og Woody art? De første er spesialister på å trekke i skinn, de siste er møbelsnekkere på høyeste nivå. Begge bidrar til å utforme interiøret aldeles utrolig nydelig, og helt etter kundens ønsker.
I forhold til 2012 har selvfølgelig prisen også endret seg. Da ble det altså antydet 60.000 euro. Dersom ikke individualiseringsønskene dine er for vidløftige kan du få dagens utgave for 80.000.
Men husk å presisere at du skal ha den uten range extender. Ellers må du betale avgift!