-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alle bilavgifter øker
Alle bilavgifter vil øke kraftig for å dekke statens tap fra el-bilene. Det gjelder engangsavgiften, bompenger, fergetakster, drivstoffavgiften, årsavgiften og parkeringsavgiften. Andre bilister må betale mer for at el-bilene skal beholde alle sine fordeler.
Det kraftig økte salget av elektriske biler gjør at staten får mindre avgifter og skatter fra bilistene. Skal inntektene fra bilismen være på samme nivå som tidligere, må andre bilister betale mer.
Bred enighet
Et statssekretærutvalg legger i dag fram et forslag som vil bli en del av revidert nasjonalbudsjett som regjeringen presenterer i mai.
Det er ikke bare i Finansdepartementet man ser at bilistene bidrar mindre. Fergeselskaper har ropt et kraftig varsko da elektriske biler har gratis ferge. Noen fergeselskaper sier de på mange turer har mer enn halvparten elektriske biler.
Situasjonen er den samme for bomselskapene, og på enkelte strekninger på Vestlandet er inntektene nesten halvert på grunn av alle elbilene.
Alle må bidra
Forslaget som i dag blir lagt fram vil ramme alle unntatt elbil-bilistene. Det eneste som ikke endres er satsene for trafikkforseelser.
- Engangsavgiften på nye biler økes ved at man endrer CO2-komponenten. Biler med lavt utslipp blir bare noen tusen kroner dyrere, mens biler med høyt utslipp kan bli flere titusen kroner dyrere.
- Det blir økte avgifter for varebiler. Det gjøres for at det skal bli mer lønnsomt å kjøpe elektriske varebiler.
- Det utredes også en egen SUV-avgift. Den kan bli betydelig.
- Årsavgiften vil øke med noen hundre kroner. Man vil dekke inn at elektriske biler ikke betaler årsavgift.
- Drivstoffavgiftene vil øke fordi statens inntekter fra drivstoff går ned når mange kjører elektrisk bil
- Bom-, ferge og parkeringsselskaper vil få anledning til å heve sine takster for å dekke frafallet av inntekter fra elektriske biler. Selskapene må rapportere sine tapte inntekter til et eget elbil-direktorat staten vil etablere. Ved dokumenterte tap av inntekter vil selskapene kunne heve takstene for andre bilister slik at inntektene blir de samme som tidligere.
- Det kommer også forslag om at vrakpanten økes da man vil bygge opp et fond som skal dekke de ekstra utgiftene som er forventet når alle batterier fra elbilen skal skrotes/resirkuleres.
Det fremmes også forslag om at bare elektrisk drevne taxier får kjøre i kollektivfeltene sammen med busser i rute og elbiler.
PS!
Som mange har skjønt var dette en aprilspøk, som en god del også gikk på og hisset seg kraftig opp over. Nå lover vi å kun levere etterrettelig informasjon her på BilNorge de neste 12 måneder.