-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Har du orden på boltene?
Manglende bolter skaper stadig oftere problemer ved bytte av hjul, ifølge fagfolk. Først når dekkene skal legges om, begynner bileierne å lete.
– Mange biler leveres med ulike bolter til hjulsettene for sommer- og vinterbruk. En god del bileiere er ikke klar over dette, eller glemmer hvor de har lagt dem. Da må de hjem igjen for å lete før vi kan legge om dekkene for dem, sier Katrine Køste, produktsjef i Vianor.
Hvis boltene er borte for godt, må det skaffes nye.
– Det koster fort noen hundrelapper og kan dessuten bety en utsettelse dersom nye bolter må bestilles.
Ofte er også hjulet festet med en låsebolt, for at det ikke skal kunne stjeles. Da trengs en egen boltenøkkel, som fulgte med ved kjøpet av bilen eller felgen. Når dette spesialverktøyet også er borte, blir kostnaden høyere.
– Da har man for en del bilmerker valget mellom å få etterbestilt ny boltenøkkel eller borre opp de låste boltene og bytte dem ut hvis det haster å få jobben gjort.
Skjer oftere
I overgangen mellom vintersesong og sommersesong opplever dekkjeden slike problemer nesten daglig.
– Vårt inntrykk er at det skjer oftere enn før, blant annet fordi mange nordmenn legger mye penger i felger og dekk av høy kvalitet, og sikrer verdiene sine med låsebolter. Rutinene for oppbevaring av det tilhørende verktøyet er derimot ikke alle like nøye med, sier Køste.
Også bilbergingsbransjen merker godt at bileierne ikke alltid har slikt utstyr på plass når det trengs.
– Vi får ofte høre at det ligger hjemme i garasjen. Det hjelper lite hvis et hjul må byttes der og da, for eksempel ved en punktering, sier Trond Grøtjorden, fungerende driftssjef i Falck Stor-Oslo.
Hvis eieren ikke ønsker at boltene skal borres opp, kan alternativet måtte bli at bilen taues inn på verksted.
Det beste rådet
– Nå kommer jo også svært mange biler uten reservehjul. Noen har derfor med seg et ekstra hjul fra settet som ikke er i bruk, for å sikre seg. Det er det liten vits i, hvis boltene ikke kan brukes om hverandre, sier Grøtjorden.
Problemet med at låseverktøy til boltene blir borte, har også vært tema på nettfora for bilinteresserte, for eksempel når noen havner i akutt trøbbel.
– Da kan det dukke opp råd om banking og sliping og litt av hvert. Vi synes ikke det er noen god idé å prøve seg fram hjemme i garasjen med slike ting, sier Katrine Køste i Vianor.
Både Køste og Grøtjorden i Falck er enige om hva som er det beste rådet til bileierne.
– Låseverktøy og bolter som ikke er i bruk bør ikke forlate bilen i det hele tatt. Pakk det godt inn og legg det i bagasjerommet.