-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Slutt for ZF-sekseren
ZFs HP6-26 var vel verdens første sekstrinns automat. Nå avsluttes produksjonen i Europa, etter 7 millioner.
Det er ikke lett å forstå utviklingen av transmisjoner. En familiebil klarte seg veldig godt med tre trinn på rattgiret sitt for 50-60 år siden. Enkelt og greit.
Så ble det fire gir, og fire gir og overgir, så fem gir, og nå gjerne seks, enten manuelt eller automat. Ikke akkurat enkelt, men nødvendig blant annet for å tilpasse bilen til dagen laboratorieøvelser for å slå fast det såkalte forbruket (og utslippet).
ZF, navnet betyr jo tannhjulfabrikk, har i alle år vært i forkant av girkasseutviklingen. Derfra er det levert transmisjonssystemer til omtrent hver eneste bilfabrikk i hele verden. Og derfor vet også ZF veldig godt hva fabrikkene trenger.
Mange brukere
Så da de lanserte sin sekstrinns automat i 2000, sto bilfabrikkene i kø. BMW var først i køen, de har et spesielt forhold til ZF, så E 65 – en 7-Serie fra 2001 – ble den første bilen som ble utstyrt med denne kassa.
Ford, Kia, Hyundai, Audi, Volkswagen, Bentley, Maserati, Jaguar, Rolls-Royce – dette er bare noen av de merkene som har brukt den i årene etter.
Litt over 7 millioner eksemplarer av 6HP-26, enten for to- eller fire-hjulsdrevne modeller, har kommet fra fabrikken i Saarbrücken siden starten. I mars ble båndet stanset. Riktignok produseres modellen fremdeles i Shanghai, men vi kan trygt si at et kapittel egentlig er avsluttet.
Da den ble introdusert var argumentene: inntil 13 prosent lettere enn femtrinns forgjengeren, og den sikret inntil 7 prosent lavere forbruk. Dessuten gikk den stillere og sørget for bedre akselerasjon.
Evolusjonen
Allerede i 2008 kom etterfølgeren til 6HP. 8HP heter den og – feil – den har ikke bare 8 trinn, den kan også leveres i en nitrinns utgave, uten at den døpes 9HP av den grunn.
Argumentene for den nye er omtrent de samme, den sparer inntil 11 prosent drivstoff i forhold til 6HP, er lettere og stillere og er også glimrende tilpasset hybride løsninger.
Det er åpenbart at argumentene kjøpes av bilindustrien. Mens 6HP nådde en produksjonsrekord på inntil 4.500 kasser/dag er 8HP nå oppe i 8.800 enheter daglig.
Og for riktig å presisere at verden ikke står stille, forteller ZF oss at en forbedret utgave av 8HP nå kommer i produksjon fra juli i år.