Pass på bobilvekten

Å kjøpe en brukt bobil kan være en fin oppfyllelse av feriedrømmen. Men pass på at du ikke kjøper katta i sekken, advarer Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

- Vårt første tips for å unngå bobiltrøbbel er å bruke kontrakt, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

- Det andre er å få bobilen undersøkt på et verksted, eller en som kan bobil, før du slår til. Det vil kunne spare deg for store ergrelser.

Sjekk vekten
De fleste har vanlig førerkort klasse B som gir rett til å kjøre en bil opp til 3.500 kilo. En bobil veier gjerne mer enn det etter at inventar, utstyr, bagasje og porta-potti (bobiltoalett) er på plass.

- Sjekk vekten på bobilen før du kjøper den, og tenk på hva du skal ha med, sier Flønes.

- Det kan være ganske upraktisk å legge fra seg sykler og bagasje, eller i verste fall medpassasjerer, for å kunne kjøre videre, legger forbrukerservicedirektøren til.

Vekten på bobilen finner du i vognkortet. Der finner du også høyeste tillatte totalvekt.

Har du kjøpt en bruktimportert bil, kan noen ha "løyet ned" vekten på grunn av toll. Det kan også være slik at tidligere eier har gjort endringer som har ført til at den er blitt tyngre.

Undersøk vekten før du kjøper bilen, er det klare rådet fra Forbrukerrådet.

Les om hva du kan kjøre hos Statens vegvesen.

Stor fare for fuktskader
De fleste bobiler har flatt tak, og når du kjøper brukt, kan gummien rundt takluken være gammel og morken.

- Se etter ting som tyder på fukt, som mørke flekker i taket, om du ikke kan lukte det. Ta en ekstra titt rundt takluker, sier Flønes.

Dersom du kjøper bobilen av en privatperson, har du begrensede rettigheter i forhold til om du hadde kjøpt den fra en forhandler. Da er det lurt å være ekstra på vakt, og sørge for å undersøke bilen godt.

Sjekk bobilen for pant
Ikke ødelegg ferien med å kjøpe en forgjeldet bobil. I likhet med hos vanlige biler, følger heftelsene bobilen og ikke tidligere eier.

I Brønnøysundregistrene kan du sjekke om bobilen er pantsatt. Det er også mulig å sende en SMS. Skriv REGNR, mellom, registreringsnummer på bobilen og send meldingen til 2121.

- Husk også å sjekke hvem som er bobilens rette eier hos Statens vegvesen og om alle nøklene følger med.

Kjøper du av en svindler, sitter du som oftest igjen uten verken bil eller penger, sier Ingeborg Flønes.

Utenlandsk bobil
Hvis du kjøper bobilen i Europa, kan Forbruker Europa både hjelpe deg med råd og veiledning før du handler, og også hjelpe deg dersom du får problemer i etterkant.

- Spør alltid selger om bobilen er importert, og få det skriftlig. Dersom det viser seg at bilen ikke er tilpasset norsk klima, kan det være noe du kan klage på, sier forbrukerservicedirektøren.

Hun påpeker at en bil produsert for norske forhold vil være bedre beskyttet mot hardt klima, og for eksempel mot rust på grunn av salting om vinteren.

- Det er greit å vite før du slår til og kjøper bobilen, sier Ingeborg Flønes.

Forbrukerrådets sjekkliste for et sikkert bobilkjøp:

  • Prøvekjør bobilen. Kjøp aldri bobil usett
  • Undersøk bobilen nøye. Ta med en bobilkyndig, eller få et verksted til å ta en titt. Se etter fuktskader og ting som tyder på at den er kollisjonsskadet. Sjekk om serviceheftet er riktig utfylt, og sist gang den var EU-godkjent.
  • Sjekk vekten i vognkortet
  • Sjekk med Brønnøysundregistrene om det er heftelser
  • Sjekk hvem som er bilens rette eier, og om alle nøklene følger med
  • Spør om det følger garanti med bilen.

På forbrukerrådet.no finner du gratis bobilkontrakt.

Powered by Labrador CMS