BMWs lysshow
Lisa Hannemann designer inn de smarte lyktene Thomas Hausmann forsker seg frem til. Her holder de et element fra en fremtidig OLED-lampe. Selve lyskilden er 400 nanometer høy – en 150del av tykkelsen på et hår på hodet ditt.
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMWs lysshow
Foto: Jon Winding-Sørensen
BMW laser Light

BMW laser Light

BMW laser Light

BMW laser Light

BMW laser Light

BMW laser Light

BMW laser Light

BMW Night Vision

BMW Night Vision

BMW Night Vision

BMW Night Vision

BMW Organic Light

BMW Organic Light

BMW Organic Light

BMW Organic Light

BMW Organic Light

BMW Organic Light

BMW Organic Light

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

BMW Selective Beam

Stadig lysere fra BMW

Det var lys vi skulle se på, men det er klart at når man skimter fire i8 i nattemørket, klare til kjøring, er det lett å bli distrahert.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden jeg fortalte om BMWs laserlys. Den første modellen som får disse er hybridsensasjonen i8. Forrige gang jeg fikk prøve forskjellen på 300 meter og 600 meter sikt på en landevei på natten, var de nye lyktene montert i en 7-Serie bil.

Denne gangen skulle vi få oppleve de nye lysene i den bilen de virkelig hører hjemme i, den nye i8. Riktignok bare fra passasjersetet, og riktignok bare på forholdsvis vanlige landeveier – jeg tror ikke vi var over 100 i det hele tatt – men allikevel… følelsen av å sette seg inn i noe helt nytt, noe man vet vil flytte grenser, er like spesiell hver gang.

Nå var altså ikke denne «testen» noe mer enn et forsøk på å skli ned under sommerfuglvingedører, komme inn under et lavt tak, få vridd rumpa ned på et lavt sete og hente beina inn etterpå. Og, da det hele var over etter ca. 10 minutter, reversere øvelsen.

Øvelse gjør mester
Ingen spøk. Men la meg si det sånn, at med en litt uheldig kroppsfasong og et par kunstige hofter, har man en utpreget fordel dersom man gjør tilsvarende øvelser i en Daihatsu Copen med taket oppe nesten daglig. Jeg var slett ikke den minst grasiøse i denne avdelingen.

Resten av omtalen av bilen får vente. Den skal introduseres statisk i Norge ganske tidlig i mai, hvoretter det blir prøvekjøring i USA. Det blir mye i8 fremover.

Men la meg rapportere fra den delen av bilen jeg var engasjert i denne gangen. Den som har med utsikten å gjøre. Tenk deg en kraftig motor. Tenk deg så at den utstyres med en turbo som gir deg følelsen av ti ganger så mange krefter.

Turbo-følelse
Det er slik laser-lyset på toppen av fjernlyset virker. Det er ikke noe galt med det normale fjernlyset på en i8, det lyser som vi er vant til fra en moderne overklassebil i dag. Men så, når du kommer over 70, slår laserturboen inn.

Den refleksstolpen som skinte i natten 300 meter unna, kan du nå lese produsentnavnet på. Du ser hver detalj. Og det er refleksstolpen 600 meter unna som nå står og skinner. Det er nesten så du ikke tror det.

Det er klart dette betyr ekstra sikkerhet. Det er selvfølgelig like klart at denne sikkerheten kommer til å bli spist opp av at du kjører Oslo-Trondheim meget raskere enn før når du gjør det på natten. Et lys som dette vil automatisk øke den farten du er komfortabel med, der du kjører av sted.

Effektivt
10 ganger så høy intensitet på lyset, 30 prosent reduksjon i energiforbruket, lavere vekt og mindre overflate – noe som gjør det enda enklere for designere og aerodynamikere å nå sine ambisiøse mål, er noen av stikkordene rundt denne innovasjonen.

Og i8, produksjonen av den startet for noen dager siden, blir den første bilen som får slikt som standard.

LES: Mer effektiv enn planlagt

Men BMW hadde mye annet lyst å by på.

Dyr og mennesker
Night Vision for eksempel, som nå er i sin tredje generasjon, og som inneholder finesser som dyre-deteksjon. Helt siden systemet ble lansert i 2005 har det blitt forbedret. Nå kan det faktisk skille mellom dyr og mennesker i veikanten – også når de er utenfor lyskjeglene.

Sammen med noe de kaller Dynamic Light Spot tennes det en lysspot mot objektet det dreier seg om. Er det et dyr så vil lyset som er rettet mot det blunke for å fortelle deg hvor det er. Er det derimot en fotgjenger som for eksempel krysser veien, vil lysstripen følge ham over veien.

Du får opp varsler, med tilhørende symboler på frontruteprosjektoren også, i tillegg til at objektene blir tydelig markert på Night Vision-skjermen.

Det ligger også inne en aktivering av Bremseassistenten med ekstra signalintensitet, dersom systemet synes du kommer altfor nær uten å ha reagert.

Uvirkelig
Egentlig vil du ha problemer med å tro på Selective Beam også, før du har prøvd det. Du kjører med langlys, fullt lys over hele veibanen. Så kommer det en bil mot deg, og systemet dimmer ikke lyset, du kjører fremdeles på langlys, men lyset på venstre side dempes eller rettes mer mot høyre.

Eller du kommer bak en annen bil, og heller ikke nå dimmes det. Men lyset lager en tunell av ikke-lys, som bilen foran befinner seg i. Men fullt lys på begge sider av bilen foran – såpass godt spredt at han ikke får noe i sidespeilene heller.

Egentlig like fantastisk som første gang jeg forsøkte adaptiv cruise-kontroll – jeg hadde vondt for å tro på den også, de første gangene.

Organisk
Men etter å ha blitt overveldet av enorme lysmengder og lys som nesten kunne tenke selv, var det en lettelse å avslutte med noe mye mer lavmælt. Vi ble vist mulighetene for å bruke OLEDs, Organisk LysEmitterende Dioder, i fremtiden.

La oss ikke gå for tett inn i teknologien her, med forklaring om molekyler og hva som gir farger og tilsvarende detaljer (som man sier når man ikke selv begriper et kvekk), men bare slå fast at disse små platene som gir et ganske brukbart lys (ikke bra nok for hovedlysene riktignok) har et enormt potensiale for bilprodusentene.

BMW hadde bygget et par prototyp-baklykter som dels viste hvilke utrolige former en designer kan gi disse elementene, og dels viste muligheten til å gjøre hele virkningen tredimensjonal.

Høna og egget
OLED er med andre ord et like viktig verktøy for designerne som for konstruktørene. Jeg snakket med Thomas Hausmann, som bestyrer alt fremtidslys-arbeid hos BMW, og med Lisa Hannemann som er lysspesialisten på designavdelingen.

Hun vet hva hun snakker om, hun har tidligere jobbet i et firma som heter die:haptiker, der de blant annet jobbet med å tilpasse noen av Audis lyktedesign til serieproduksjon. Lampene til A3, Q3 og R8 er spesielle nok, og nå er hun altså langt inn i BMWs fremtid med laser og OLED.

Bunnlinjen er at nå kan hun, i mye større grad enn før, ta med seg designskissene til Hausmann og be om å få lykter som ser slik ut. Tidligere var det Hausmanns folk som gikk til Design og sa at «dette er det beste vi kan få til her, gjør det beste ut av det».

«Dersom høna kom før egget, er det plutselig egget som kommer før høna nå» – det er også en måte å se det på.

Lys som designelementer
Andre ting hun gleder seg til? At hun for eksempel kan bruke lys som grafiske designelementer i mye større grad enn tidligere, og at hun kan, det hun kaller: orkestrere lyset.

Bruke OLED til å boltre seg med lyseffekter som gjør hele designen mer emosjonell. Jeg skjønte ikke hva de snakket om da de introduserte innvendig , «ambient» mood-belysning heller. I dag har jeg ikke bare godtatt det, jeg nærmest forventer det.

Etter en gjennomgang som dette begynner jeg å lure på om billyset faktisk har hatt en raskere utviklingskurve enn forbrukerelektronikk de siste årene. Imponert er jeg i hvert fall.

Powered by Labrador CMS