-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Puten i taket
Det skal bli spennende å se krasj-testen med Citroëns nye Cactus. Kollisjonsputer i taket gir et fantastisk åpent interiør, men er en fullstendig ny løsning. TRW har hjulpet dem.
Jeg går ut fra at Citroën er ganske sikker i sin sak. Dersom en flunkende ny, ganske radikal Cactus blir slengt inn i veggen, og ender opp med mindre enn fem stjerner, skal Citroën få en skikkelig bratt bakke når de skal ut på markedet med den.
Det som gjør øvelsen spennende denne gangen, er den nye plasseringen av kollisjonsputer foran. Biler i dag har dashbordet stappet fullt av pyrotekniske virkemidler og de tilhørende posene som skal blåses opp dersom det smeller.
Det er en trygg og sikker måte å plassere dem, og laboratoriene vet akkurat hvordan slike konstruksjoner fungerer. Det finnes mengder av dataprogram også, som simulerer slike løsninger helt nøyaktig.
Men å legge kollisjonsputer oppe under den øverste frontrutekarmen er nytt. Gevinsten er et dashbord og en innvendig romfølelse som vi til nå bare har sett på fantasifulle konseptbiler.
Cactus er enestående, både når det gjelder innvendig utforming og – altså – plassering av air bags.
Det er TRW Automotive, en av de store underleverandørene, som har kommet opp med denne løsningen. De er ikke akkurat ukjent med innvendig sikkerhet i biler, ikke så lite av de 17,4 milliarder dollar de omsatte for i fjor, stammer fra deres avdeling for Inflatable Restraint Systems.
De har lenge jobbet med denne løsningen, ikke minst fordi bilfabrikkene trenger stadig mer plass i dashbordene for å få pakket inn alt de trenger av infotainment-systemer.
Det er ikke akkurat derfor Citroën har sagt ja takk til å bli de første med denne lille revolusjonen. De har først og fremst vært opptatt av estetikken innvendig, og har derfor heller ikke overbelastet interiøret med overveldende skjermer og kontrollenheter.
Jeg er imponert over at Citroën virkelig tør være de første til å dempe kollisjonen ovenfra, men regner med at både de og TWR har testet så mye at de er ganske sikre på at fem-stjerneren er der.
TWR sier at systemet er «funksjonelt kompatibelt med en lang rekke forskjellige arkitekturer». Med andre ord, at vi nok vil se løsningen på mange flere modeller i tiden fremover.
Men Citroën var pioneren.