Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Convertible

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Corvette Z06 Coupé

Heftig og åpen

Chevrolet lanserer sin hittil heftigste cabriolet når de drar lakenet av Corvette Z06 Convertible.

Publisert Sist oppdatert

- Det fins bare et fåtall cabrioleter i verden som kan skryte av over 600 hester og 800 Newtonmeter, og enda færre som kan matche vår avanserte teknologi, aerodynamikk og kjøreegenskaper, sa en stolt Mark Reuss, visepresident for produktutvikling hos GM da han avduket den nye modellen.

Dette er ifølge GM første åpne Z06 som tilbys fra fabrikken siden 1963, da Z06-pakken ble lansert for langdistanse-racing. Og at den er sjelden vare dokumenteres av salgstallene – av de 199 Z06-pakker som ble levert det året, var kun én cabriolet.

Hi-tech
- Tidligere har det vært umulig å tilby en åpen bil som tåler så ekstreme påkjenninger med hensyn til bremsing, G-krefter i kurver og akselerasjon. Rammen i Z06 er bygget med teknologi som ikke fantes for fem år siden, sier Tadge Juechter, sjefingeniør for Corvette.

Aluminiumstrukturen er 20 prosent stivere enn hos forrige generasjon Z06 med tak. Og siden det ikke trengs ekstra forsterkninger i den åpne versjonen, er vekten nesten den samme som i Z06 Coupé.

Eneste strukturelle forskjeller mellom coupé og cabriolet er innfesting av mekanismen for den automatiske kalesjen og innfesting av setebeltene. Og apropos kalesjen – den åpnes og lukkes ved hjelp av bilnøkkelen i hastigheter på inntil 50 km/t.

Bred appell
De to deler også samme chassis, motor, teknologi og utstyr. Og begge kan leveres med Z07 Performance Pack som inneholder karbonkeramiske bremser fra Brembo, Michelin Pilot Sport Cup dekk (285/30 ZR19 foran og 335/25 ZR20 bak) og justerbare aerodynamiske komponenter i front og hekk.

- Det mest imponerende er likevel det brede spekteret bilen spiller på, fortsetter Juechter.

- Svært få biler matcher denne når det gjelder fleksibilitet. Den fungerer utmerket til daglig bruk, er komfortabel på lange turer og byr på åpen nytelse som man kun finner i en cabriolet.

Muskelbil
Sammenlignet med en Corvette Stingray er skjermene på Z06 56 mm bredere foran og hele 80 mm bredere bak, noe som bidrar til et ekstra sporty utseende. Den har samme baklys som Stingray, men disse er dratt tre tommer lenger fra hverandre, ut mot sidene.

LES OGSÅ: Når de gamle er best

Bilens muskler genereres av en LT4 6,2-liters V8 med kompressor. Den yter 625 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 861 Newtonmeter.

Standard girkasse er 7-trinns manuell, men den kan også leveres med 8-trinns automat med paddle shift på rattet. Chevrolet lover null til hundre på 3,5 sekunder uansett hvilken kasse du velger.

Powered by Labrador CMS