-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
En folkefavoritt
Ford Focus har gjennom mange år holdt stillingen som klasseledende når det gjelder kjøreegenskaper. Til å være kompaktbil har Focus også gode plassforhold, og har opparbeidet seg et rykte som en pålitelig bruksbil.
Først publisert i Bil 5-2014.
Ford Focus debuterte i mars 1998, ny utgave kom høsten 2004, en restyling så dagens lys høsten 2007 og den ble levert til kunder her hjemme fra 2008.
Dagens utgave ble utviklet i 2010, og den hadde publikumspremiere i Detroit i januar 2011. Denne er allerede nå videreutviklet i en «ny» – eller kraftig oppgradert – versjon som kommer til Norge i november.
Focus finnes i tre karosseri-varianter: Kombikupé, stasjonsvogn og sedan. Sistnevnte er ingen volumselger her hjemme, mens både kombikupeen og stasjonsvogna har vært en utfordrer til Volkswagen Golf på salgstoppen.
Nærmest som en kuriositet må vi også nevne at Focus en periode ble produsert som cabriolet med foldetak av stål. I fjor kom Focus også som elbil, uten at den har satt noe preg på statistikken her i landet.
Mange motorer
Motorutvalget er bredt. På de seneste årsmodellene finner vi 1,6-liters TDCi-dieselmotorer med ytelse på 90, 105 og 115 hk, og dessuten finnes en 2,0-liter med 140 hk.
På bensinsiden var 1,6-liter med 100 eller 115 hk de mest vanlige inntil årsmodell 2011. Nå er Fords tresylindrede 1,0-liter dominerende med enten 100 eller 125 hk. Dessuten er bensinmotorene representert med en 1,6-liter Ti-VCT-motor med 125 hk – for ikke å glemme ST-utgaven som har en 2,0-liter med 250 hk (tidligere 225 hk).
Vår konkrete bruktbil denne gang er en bil vi kjørte i test ved overgangen fra 2009 til 2010 – altså er det en Focus av generasjon to med tilhørende ansiktsløftning fra 2007/2008. Denne Focus-generasjonen deler plattform med Mazda3 og Volvo S40/V40.
Bilen er «beskjedent» motorisert i den forstand at motoren er en «folkemotor» som innebærer lave avgifter samtidig som den er forsiktig i matfatet. Likevel kjennes den ikke undermotorisert ut. Det solide momentet i dieselmotoren bidrar til at du holder fin flyt i trafikken uten å behøve å jobbe mye med girspaken.
Hvordan er den?
Selv om vi her har å gjøre med en kompaktklassebil, har den tilstrekkelig plass til fire voksne, såfremt de fire ikke har stort behov for armslag. Samtidig er bagasjerommet både blant de større i klassen og er lett å utnytte effektivt fordi rommet er ryddig utformet, uten kriker og kroker.
Førermiljøet har det vi kan kalle en tradisjonell design på instrumentklokkene uten overdreven bruk av digitale effekter. Etter vår personlige smak er tallene og symbolene på instrumenter og skjermer i minste laget til å kunne kalles lettleste.
Hardplast er det dominerende materialet på overflatene rundt førermiljøet, så sånn sett kan vi si at denne detaljen er et synlig tegn på at bilen hadde behov for en oppfriskning i 2010/2011 for å holde tritt med de nærmeste konkurrentene.
Setene gir meget akseptabel sittekomfort på grunn av forholdsvis lange sitteputer og tilfredsstillende sidestøtte i ryggen. På grunn av karosseriets form med smalere vinduer bakover, er ikke sikten bakover den aller beste.
Kjøreegenskaper på topp
Focus har gjennom flere år vært den beste når det gjelder kjøreegenskaper i kompaktklassen. Fords vellykkede hånd med å få chassiset med tilhørende hjuloppheng og fjæring til å fungere på en harmonisk måte i samspill med styring og drivlinje, har fått tommelen opp mange ganger i våre tester.
Elektronisk stabilitetssystem (ESP) er standard, og bidrar til trygge, stabile og forutsigbare kjøreegenskaper både på motorveier og svingete småveier. Focus gir ganske enkelt høy kjøreglede, men hvis vi ikke behøver å ta hensyn til pengene, må vi innrømme at vi trives enda bedre med 2,0-literen med sekstrinns girkasse enn denne 1,6-literen med femtrinns sjalting.
Apropos sjalting, har du sans for å holde deg mest mulig unna girspaken, har Focus etter hvert også kommet med dobbeltclutchkasse, som hos Ford heter Powershift.
Pris på det jevne
Prisene spriker ganske mye på bruktbilene som står ute hos forhandlerne eller er til salgs på nettet. Generelt kan vi si at prisene avspeiler hvor høyt utstyrsnivået ligger på hver enkelt bil.
Det er godt utvalg av årsmodeller mellom 2000 og 2008. Du kan finne 2008-modeller som har gått 90.000 km til 130.000 kroner, eller du kan finne 2010-modeller med 45.000 km på måleren til priser rundt 160.000 kroner. Eksempler på nyere biler, er en 2012-modell som har gått 38.000 km til 220.000 kroner. Som sagt, studér utstyrsnivået nøye når du leter etter drømmebilen.
Focus har generelt vist seg som en pålitelig bil. Blant kjente feil er det eksempler på at fuktighet har trengt inn gjennom låsen på bakluka. Hvis vann har trengt inn kan det være risiko for fremtidig rust. Her må vi nevne at Ford har forbedret rustbeskyttelsen på Focus gradvis opp gjennom årene.
Hjullagrene, spesielt på bakhjulene, er også en detalj som potensielle bruktbilkjøpere bør ofre spesiell oppmerksomhet før kontrakten skrives.