-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Subaru Outback
En rekke bilprodusenter har lansert røffere spesialutgaver av sine stasjonsvogner for å fri til kundene som føler at de har behov for litt høyere bakkeklaring og firehjulsdrift – med andre ord landets hytteeiere.
- Innledning
Subaru Outback er basert på Legacy, og har den høyeste bakkeklaringen av de tre testrivalene. Med 20 cm har den 2,5 cm mer «å gå på» enn på Country Tourer – en detalj som sikkert er medvirkende til at mange hytteeiere sverger til Subaru.
Førersetet har elektrisk regulering med minnefunksjon. Skinnsetene er litt for glatte til å gi god sidestøtte, og dessuten er sitteputen for kort til å gi fullgod sittekomfort. I baksetet reduseres sittekomforten på grunn av beskjeden takhøyde – hvis man er 175 cm eller høyere. En grunn til at takhøyden er snau, er soltaket som stjeler noe plass.
Ellers bærer førermiljøet preg av alderen. Det er brukt mer hardplast i overflatene her enn hos de to konkurrentene, og dashbordet er ikke det mest oversiktlige. Også utstyrsnivået sladrer om at Outback er testens eldste deltaker. Her finner vi ingen førerstøttesystemer, ikke adaptiv fartsholder, ikke City Safety og ikke automatisk avblendbart speil.
Boxermotoren henger meget godt med, godt hjulpet av at Outback er testens letteste bil, nesten 150 kg slankere enn Insignia. Motoren er koblet sammen med en trinnløs CVT-girkasse som oppfører seg mindre masete enn mange andre CVT-kasser. Her fungerer den godt sammen med Subarus firehjulsdriftsystem som kalles Symmetrical AWD, et system som har gitt sitt bidrag til at Subaru har fått en trofast menighet her i landet.
Styringen er litt slappere enn hos de to rivalene, uten at den på noen måte kan kalles upresis. Det som sørget for en av testens små skuffelser er likevel hjulopphenget. Da vi la testturen over en kupert og svingete fylkesvei med stedvis rufsete veidekke, viste det seg at hjuloppheng og fjæring ikke makter å holde hjulene i god kontakt med veibanen. Det hopper og spretter mer enn at vi kan kalle det komfortabelt – og uansett er det klasseforskjell på dette punktet sammenlignet med Passat Alltrack som er testvinner når det gjelder kjøreegenskaper.
I dette selskapet oppleves Outback å være litt utdatert, men den gir et solid inntrykk av at dette er en bil som er bygget for å vare. En liten detalj som gir et signal om at byggverket er solid og skikkelig, er at bilen har god dørlyd. Det slamrer ikke som i en blikkboks når dørene lukkes.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Insignia Country Tourer
- Subaru Outback
- Volkswagen Passat Alltrack
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Opel Insignia Country Tourer
- Testvurdering og poeng Subaru Outback
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat Alltrack