-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Automatisk på alle fire - del 2
Forutsetning
Sittekomforten i baksetet er en detalj som må nevnes. Takhøyden i S-Cross er et problem for personer over 175 cm. Det er noe bedre takhøyde i ASX, men her er det bakseteryggen som reduserer komforten. Ryggen kan stilles i to posisjoner, men vi sitter ubehagelig rett i ryggen også når ryggen står i bakerste posisjon.
Kraft nok
Det er naturlig nok et visst sprik i kraftressursene hos testrivalene denne gang, med 120 bensinhester i S-Cross og 150 dieselhester i ASX. Sistnevnte er kombinert med en velfungerende sekstrinns automat, mens rivalen er satt opp med trinnløst CVT-gir (Continously Variable Transmission).
Forskjellen er merkbar når det gjelder akselerasjon, det skiller et par sekunder fra null til hundre. Det er likevel dreiemomentet som utgjør en større forskjell i praksis, hvor dieselmotoren har langt bedre trekkevne, både når du møter motbakker og når det gjelder å trekke tilhenger. ASX kan trekke 1400 kg, mens S-Cross må begrense seg til 1200 kg.
Begge har drift bare på forhjulene ved vanlig landeveiskjøring, firehjulsdriften kobler seg inn automatisk når det registreres en hastighetsforskjell på et av forhjulene. Begge har mulighet til å låse kraftfordelingen med 50/50 foran/bak. Ettersom de ikke har reduksjonsgir, er dette langt fra noen terrengbiler – men de takler tøffere veier og dårligere underlag bedre enn SUV-konkurrenter som ikke har slik Lock-funksjon.
Når det gjelder kjøreegenskaper på asfaltvei, er det ikke mye som skiller. ASX har fått et helt nytt multi-link bakhjulsoppheng. Og takk for det, for vårt ankepunkt mot ASX har tidligere nettopp vært et hjuloppheng som i for liten grad svelger unna slag og vibrasjoner.
Godt utstyrt
Begge testbilene har et solid utstyrsnivå, uten at de på noen måte briljerer med sofistikerte løsninger. De har for eksempel verken adaptivt lys eller spesielle førerstøttesystemer. Ingen av dem leser trafikkskilt, men standard skiltinformasjon ligger i navigasjonssystemet.
Begge kan vise til både navigasjonssystem og ryggekamera. For ASX betyr det ellers at vi finner panorama-glasstak, xenon hovedlys, regnsensor, lyktespylere og skinnseter på dette utstyrsnivået.
S-Cross med øverste utstyrsnivå har også stort glasstak, foruten parkeringssensorer foran og bak, regnsensor, bi-xenon hovedlys, LED kjørelys, skinnseter, 2-sone klimaanlegg og lyktespylere.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Suzuki SX4 S-Cross