-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat 500L
Forholdsvis rommelige, og med små motorer – den minste har 0,9 liters volum og to sylindere – denne duellen kunne like gjerne hatt tittelen "mye bil for pengene".
- Innledning
Den italienske testdeltakeren viser seg frem med en rommelig kupé. Spesielt baksetepassasjerene nyter godt av å sitte høyt, og med god beinplass. Med forsetet i normalposisjon er det hele fem cm bedre beinplass i baksetet her enn i Rapid.
Førermiljøet er en smule uoversiktlig, for eksempel er det vanskelig å lese speedometeret, og det er umulig å se hendelen for cruisekontrollen under kjøring. Hardplast er det dominerende materialet, og det visuelle inntrykket er at dette virker litt billig – også fordi det ikke er spesielt bra finish.
Gulvet i bagasjerommet kan plasseres i to høyder. Vi finner ellers en del smarte løsninger, men gjennomføringen av dem er ikke alltid like god. Et eksempel er det delte baksetet. Når halvparten av det legges ned i kombinasjon med å legge ned seteryggen foran – for å få plass til lange gjenstander – gir det kun én passasjerplass bak. Hos konkurrenter som f. eks Ford B-Max er setet delt slik at det blir plass til to passasjerer bak.
Sofistikerte førerstøttesystemer mangler, som sagt, men to detaljer bidrar likevel til at 500L vinner øvelsen «Utstyr», nemlig varmetråder i frontruta og to-sone klimaanlegg. Vi skal heller ikke glemme City-styring – med et trykk på en knapp blir den lettere på rattet, men forskjellen er ikke veldig stor fra normalstyringen.
Det er også fint at DAB-radio er på plass – målgruppen for denne bilen er i ferd med å trykke NRK P1+ til sitt bryst.
Bilens kjøreegenskaper ligger på det jevne, verken mer eller mindre. Den byr ikke på utfordrende kjøredynamikk. Hjuloppheng og fjæring jobber greit så lenge underlaget ikke er alt for rufsete, og girskiftet har ikke den elegante fastheten som vi ofte finner i dyrere biler. Dvaskt girskift, sier den frittalende halvparten av testlaget.
Det mest plagsomme under kjøringen er likevel støynivået fra motoren – under akselerasjon dukker det opp visse minner om gamle totakts båtmotorer. Motoren har et beskjedent dreiemoment. 145 newtonmeter er ikke mye å trekke med når du møter motbakkene på veien til hytta. Hvis moment er viktig for deg, må du velge dieselmotoren som koster 30.000 kroner mer.
Vi gjør samme erfaring her med den lille 0,9-literen som under andre testkjøringer vi har gjort med små motorer: Så fort du ber hestene om ekstra innsats for å holde tempoet oppe når veiene blir kuperte og svingete, må hestene ha mye å drikke. Vår Fiat endte på et testforbruk på ubeskjedne 0,78 liter/mil, hele 62 prosent høyere enn fabrikkens oppgitte forbruk ved blandet kjøring.
LES VIDERE:
- Innledning
- Skoda Rapid Spaceback
- Fiat 500L
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Skoda Rapid Spaceback
- Testvurdering og poeng Fiat 500L