Dobbel dose Qashqai - del 1

Nissans standard seksårssyklus har nådd et nytt startpunkt. En nykommer og en veletablert japaner møter derfor hverandre til denne testen – og det er ingen tvil om at vinneren heter Nissan Qashqai. Vi har nemlig tatt med oss både den utgående og den nye utgaven av Nissans kompakt-SUV på test denne gang.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Størrelsen er ikke helt identisk, men forskjellen er ikke stor. Utvendig lengde har lagt på seg 5 cm, mens akselavstanden er strukket 1,5 cm. I praksis betyr det mer at innvendig kupébredde er økt med 3,5 cm mellom fordørene og at bagasjerommet har fått bedre lengde og 20 liter større volum.

Det er også grunn til å peke på at ståhøyden under den åpne bagasjeluka – som er irriterende lav på den gamle Qashqai – nå er økt med hele 18 cm, og dermed går hodet klar under innlasting selv om du er 190 cm høy.

Den store forskjellen sett fra førersetet er at nykommeren oppleves som en vesentlig større bil. Ikke så mye i fysiske mål, men både dashbordets utforming og den økte kupébredden gir sitt bidrag til dette. Begge bilene har et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og med store, lettleste instrumenter, men den nye gir et vesentlig mer moderne uttrykk, med stor skjerm og fin grafikk. Materialvalg og overflatefinish sørger for at ferskvaren ligger på et helt annet nivå når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse.


God komfort

Begge utgavene viser seg frem med meget akseptabelt nivå når det gjelder både sitte- og kjørekomfort. Dette er ett av områdene hvor vi ikke klarte å skille de to utgavene fra hverandre.

En liten detalj skiller de to bilene når det gjelder komfort, nemlig støyen – og den gikk i nykommerens disfavør. Grunnen: Dekkdimensjonen. Med 50-profil på 19-tommers felg var det målbart høyere lydnivå i den nye enn i den gamle Qashqai. Sistnevnte sto på en mer moderat dimensjon med 17-tommers felg.

Begge våre testbiler har drift bare på forhjulene, de minste motorene kan ikke kombineres med 4WD. Her handler det om 1,6-liters dieselmotor med 110 hester i begge bilene, men det er likevel en viss forskjell på dette området. Nykommeren har litt høyere dreiemoment, og mye lavere oppgitt forbruk. I praksis viser det seg imidlertid at det har sin pris å modifisere motoren med sikte på et så gunstig forbrukstall som mulig i den europeiske typegodkjenningen.


Tørst

Motoren i nykommeren må nemlig ha turtall for å ha noe som helst å by på. Ved turtall under 1400 o/min., skjer det fint lite. Når vi enten må sjalte ned til lavere gir eller at gasspedalen stadig på bearbeides hardt for å få opp turtallet, går det på bekostning av forbruket.

Powered by Labrador CMS