-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi lanserer e-turbo
Ren elbil er visst ikke Audis førsteprioritet, men på mange måter er deres elektriske turbo vel så interessant. Dessuten er det En Nyhet.
Et av problemene med en turbo er lag’et. Forsinkelsen. Du tråkker på gassen. Ikkeno’ skjer. Før om en stund. Da begynner det å komme litt mer eksos som driver turbinhjulet litt fortere, som i sin tur sørger for mer luft inn i motoren som så sørger for mer eksos ut, og plutselig spiller hele orkesteret.
Men det har tatt tid. Kanskje ikke så mye, men du satt der og ventet egentlig mye mer reaksjon fra gassfot-bevegelsen din.
Problemet er innebygget i en vanlig eksosdrevet turbo. Her kommer det ikke noe egg før høna har vært der, for å si det sånn. Eller omvendt.
Starthjelp
«Men med litt hjelp», sa Audis smarte folk der de satt rundt bordet, «kan vi få en mye skarpere reaksjon».
Hjelpen ligger i en liten elmotor som reagerer mye kjappere enn den eksosen som ikke kommer på en stund, og som kan spinne kompressorhjulet opp i den nødvendige 70.000 omdreiningene, nesten før du har tenkt på gasspedalen i det hele tatt.
Nå er ikke dette så enkelt som det kanskje virker her, for eksempel fant Audi ut etter at de først hadde prøvd det ut på sin R18 e-tron quattro Le Mans P1 bil, og deretter på den ganske ferske RS 5 TDI konseptbilen, at de for eksempel må til med 48 Volt anlegg.
Med andre ord, en helt egen strømkrets for denne lille dingsen.
Effektivt
Og poenget er at den i seg selv gir ikke resultater som kan leses i spesifikasjons-tabellene. Kanskje den kutter noen millisekunder av akselerasjons-tiden, men det den virkelig gjør er å gi føreren følelse av å bruke en bil som virkelig reagerer.
En følelse han ikke har hatt siden han kjørte sekssylindret rekkemotor med stagforbindelse til de tre forgasserne som satt der etter hverandre. Og en slik opplevelse har han sannsynligvis ikke hatt på de siste 50 årene.
Med andre ord, han vil oppdage et ukjent territorium.
I RS 5 TDI Concept har produksjonsmodellens V8-motor måttet vike plassen for en 3-liters V6. Med el-turboen om bord gir den 385 hk og 750 Nm og får deg til 100 på fire sekunder – mer enn et halvt sekund kjappere enn i en 450-bensinhesters RS5.
Null til tohundre på under 16 og 280 km/t toppfart. Samtidig som den bruker 0,53 liter/mil. Sammenlikne det med RS5-utgavens 1,3 liter/mil – du ser at det skjer ting!
Nå antyder ikke Audi noe om produksjonsplaner for RS 5 TDI, men flere kilder har mer enn antydet at Audis Q7 SUV (Paris i oktober) vil bli den første produksjonsmodellen deres som får en TDI motor med el-boost i turboen.
Vi skal snart kjøre Audis konseptbil, og kommer selvsagt tilbake med våre ferske inntrykk.