-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot uten Peugeot
Oppryddingen hos Peugeot er i full gang. Det liker Thierry Peugeot dårlig. Nå forlot han styret.
Thierry Peugeot var den av familiemedlemmene som dårligst likte at Peugeotenes kontroll over den 200 gamle bedriften ble vannet ut da den franske staten og kinesiske Dongfeng kjøpte seg inn.
Etter et ganske spenstig intervju med den franske avisen Les Echos («det fantes åpenbart andre alternativer» var noe av det han sa) forlot han styret, der han hadde vært formann i mange år.
Nå er det ikke helt korrekt å si at det ikke finnes noen Peugeoter i styret lenger, Thierry’s søster, Marie-Helene Roncoroni tok hans plass, men hennes profil og innflytelse er ikke nærheten av brorens.
Men hvis vi dropper familien for en stund, er det mange spennende stikkord for hva som skjer hos Peugeot for tiden.
Nedbemanning
Det jobbes for eksempel hardt med å redusere bemanningen. Det ble fortalt at 2.500 eldre ansatte vil forlate bedriften neste år, etter en avtale med fagforeningene.
I tillegg har 500 arbeidere ved fabrikken i Rennes nå fått tilbud om førpensjon. Målet er å kutte den totale arbeidsstyrken i Frankrike, for tiden ca. 70.000, med 10 prosent.
Så kan vi spore en klar tendens i retning av færre modeller og høyere priser. Markedssjefen Maxime Picat har nettopp sagt at «i dag har vi mer enn 26 modeller, i fremtiden vil det ikke være mer enn 13. Fire blant småbilene, fem i kompaktsegmentet og fire i mellomklasse / crossover-segmentet.»
En av de bilene som har fått en offisiell dødsdom er, ikke overraskende, 807. Paris-pressen tror at modellene som har en fremtid er 108, 208 og 2008, 301, 308 og 3008, 408 og RCZ (akkurat den er ikke jeg overbevist om) og 508 med 5008. Vi får se.
Priser opp
Men Picat la til en annen viktig ting: «I dag ligger våre priser ca. 8 prosent under sammenlignbare produkter. Det gapet må vi få tettet – og der er vi på god vei. Gjennomsnittsprisene våre øker».
Inn i det bildet kan vi vel også legge til at med DS som skal etableres som en egen, helt separat merkevare, vil Citroën opptre som et produkt for den nedre del av markedet i mye sterkere grad.
Vi kan vente oss oppskrifter som funky&frugal eller cheerful&cheap – altså biler som i stor grad bygger på arven fra de enkleste Citroën-modellene. De som gjorde jobben, og som samtidig lærte folk å smile.
Selv om Cactus ikke akkurat tilhører den nedre delen av markedet, er nok den en indikasjon på hva som vil kunne komme.
Trapper opp
Men nok ikke fra Kina, selv om PSA nå har fått klarsignal til å bygge en fjerde fabrikk der, sammen med partneren (og deleieren) Dongfeng.
I dag er PSA med på tre fabrikker i Wuhan-området, med en samlet kapasitet på 750.000 biler årlig. Dessuten opererer de en produksjonsenhet sammen med Changan Automobile Group, der det triller ut noen DS’er. Foreløpig i lavt antall.
Den nye fabrikken i Chengdu skal begynne å produsere i 2016. Derfra skal det komme SUVer og minivans – og den skal kunne produsere 300.000 biler årlig. Dermed får PSA en kapasitet på over 1 million biler i Kina.
Det er vel for tidlig å slå fast at det er en dramatisk fremgang på gang. I Europa har Peugeot-salget økt marginalt mere enn totalmarkedet, mens Citroën ligger etter.
I Kina sier PSA at de er i rute mot målet om 700.000 biler i år – det er et skikkelig løft i forhold til 2013, da de solgte 557.000 biler der.