Europa-salget øker

Selv om juni var den nest dårligste juni i den europeiske registreringsstatistikkens historie, var det en økning. Og første halvår viser en Europaøkning på mellom 5,5 og 6,5 prosent – avhengig av hva du mener med Europa.

Publisert Sist oppdatert

Det er sammenslutningen av europeiske bilprodusenter som lager den såkalte offisielle registreringsstatistikken for Europa. Og der har de en statistikk for Gamle EF, EU15 heter den, og for den nye, EU28. Så kjører de en for EFTA, en for EU15 + EFTA og en for EU28 + EFTA.

Hvis du skal ha 6,5 prosent veksten må du lese EU28. 5,5 prosenten representeres derimot av EU15 + EFTA.

Her hos oss vil du finne de tallene som representerer EU28 pluss EFTA – nærmere et begripelig Europa er det vanskelig å komme – i hvert fall hva registreringsstatistikk angår. (Når Lexus sier de skal selge 55.000 biler i Europa i år, og så langt er blitt kvitt 14.000, får man en sterk følelse av at de snakket et annet Europa enn dette!)

Og innenfor disse grensene ble det solgt nesten 1,23 millioner biler i juni (opp 4,3 prosent), det nest laveste siden ACEA tok frem kuleramma i 2003.

I første halvår ble summen 6,852 millioner nye personbiler. En økning på 6,2 prosent (men nesten 20 prosent lavere enn i 2008).

Best i syd og vest
Det var Spania som økte mest i juni, med nesten 24 prosent. Storbritannia økte med 6,2, Italia med 3,8 og Frankrike med 2,5 prosent. Litt betenkelig var det at Tyskland igjen hadde tilbakegang, på 1,9 prosent.

For første halvår ligger Spania foran med 17,8 prosent, Storbritannia med 10,6, Italia med 3,3, Frankrike med 2,9 og Tyskland med 2,4.

Ser vi på bilmerkene (først bare for juni) ser vi at VW-gruppen ikke har klart å vokse sammen med markedet, og Volkswagen viser faktisk en tilbakegang.

PSA-gruppen går tilbake samlet, men det er bare Citroën som har minus foran sine tall. Ford datt også, med nesten en hel prosent.

Renaultgruppen øker formidabelt, Opel er opp nesten 12 prosent og Fiat-gruppen har et pluss på 6,9 prosent.

Økningen til BMW følger ikke helt markedet – her er det Mini som trekker ned, og hos Mercedes er det minus for gruppen, med Smart-svikt (fornyer modellrekken) selv om Mercedes-Benz bare økte med 1,1 prosent.

Alle fra Asia har pluss (Kia og Toyota klarer ikke helt å følge markedsveksten riktignok) bortsett fra Hyundai og Honda.

I utakt
Etter første Halvår er det Volkswagen, Audi, Citroën, Fiat og Lancia, BMW, Mini, Mercedes-Benz, Smart, Toyota, Hyundai, Kia, Land Rover, Jaguar og Honda som har hatt tilbakegang (eller en vekst som ikke er like stor som markedets).

De merkene det virkelig svinger av etter de første seks månedene er Skoda (opp 19,6), Renault+Dacia (opp 19,3), Jeep (opp 43 prosent og 2.200 flere biler enn Lexus som gikk opp 35 prosent). Nissans pluss 10, Volvos pluss 11,5, Mitsubishis pluss 18,3 og Mazdas pluss 23 og også verdt å notere.

Men det er for mange endags-registreringer og alt for store rabatter og andre incentiver i Europa akkurat nå, til at noen tør gå ut og være virkelig optimister foran annet halvår.

Se detaljene hos Acea

Powered by Labrador CMS