-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kjøper seg til topps
Det er ikke billig å skulle bli verdens største. Akkurat nå har VW investeringsplaner for 4 mrd. euro. La oss håpe de nye fabrikkene også produserer profitt.
Det er ikke lenge siden vi fortalte om hvordan Volkswagen skulle investere nesten en milliard dollar i USA for å bli litt flinkere der. Et krevende marked hvor Volkswagen-salget synker så det merkes.
Men Chattanooga er ikke det eneste stedet som skal få ny fabrikk og flere arbeidsplasser. India er et annet.
Litt mer beskjeden målestokk riktignok, men ellers er bildet ganske parallelt. Her detter også markedsandelen, fra 2,4 prosent i fjor til 2,1 prosent ut mars.
Egentlig hadde jo VW en ganske god plan for India, ved å gå sammen med Suzukis indiske Maruti-partner, men det skar seg ganske grusomt. Så nå jobber VW alene der, og leverer årlig 130.000 biler fra fabrikkene i Pune og Aurangabad.
Når har tyskerne satt av 250 millioner dollar for å øke kapasiteten ved fabrikkene. Målet er å komme opp i 200.000 biler i løpet av ikke alt for mange år.
Beveger vi oss vestover kan vi først stoppe i Portugal. Der har de en fabrikk i Palmela, ikke langt fra Lisboa. Der bygges det nå rundt 100.000 biler per år (noen av dem eksporteres, og den eksporten tilsvarer 4,2 prosent av verdien på all Portugals eksport!)
Dette tallet skal opp, ved hjelp av en investering på 677 millioner euro. Hvor stor kapasiteten blir, er det ikke sagt noe om, men det skal komme 500 nye arbeidsplasser – i tillegg vil det bli 1500 nye jobber hos underleverandører – sier VW.
Men selvfølgelig må vi ende i Kina. Den siste nye VW-fabrikken der åpnet i forgårs (eller må vi helt tilbake til oktober i fjor, og Ningbo-fabrikken?) og nå forteller de om planene for to nye!
2 milliarder euro (fra en total Kina-investeringspakke på 8 milliarder!) skal brukes for å bygge to nye fabrikker. Disse kommer til å ligge langs kysten, i Qingdao og i Tianjin. Det er ikke sagt noe om kapasiteten, men planen på kort sikt er å levere 10 prosent flere biler i år enn i fjor – det vil si opp mot 3,5 millioner biler.
De ligger godt an akkurat der – etter årets første fem måneder lå de 18 prosent foran.