Mer enn en ny bil

Det er nesten umulig å vite hvor jeg skal begynne. Egentlig er oppgaven grei, jeg har kjørt en rekke utgaver av den nye C-Klasse stasjonsvognen, da burde jeg vel skrive om den nye. Men det skjedde så mye annet de timene jeg satt bak rattet.

Publisert Sist oppdatert

Gode resultater
Regnskapstall fra andre kvartal forteller om formidable fremskritt: salget økte med 6 prosent til 31,5 milliarder euro, mens fortjenesten økte med 12 prosent, til 2,46 mrd.

Takk S-Klasse og nye C-klasse for det – det kommer med andre ord flere gode tall fra den kanten fremover, slik salget øket for de modellene.

LES: Våre førsteinntrykk av C-Klasse stasjonsvogn

Men samtidig gjentok Daimler-sjef Dieter Zetsche sitt nye, kraftige sparemantra, samtidig som det fremdeles er åpenbart at de er langt unna eget mål for salgsmargin (på 10 %) og derved naturligvis også fremdeles langt unna både BMW og Audi.

Formel 1
Og samtidig datt Toto Wolff stygt av sykkelen. Han er teamsjef for Mercedes Formel 1 og ledet et teambygging-opplegg – et privat sykkelløp der også blant andre Paddy Lowe, teknisk direktør, og Jock Clear, Lewis Hamiltons dataingeniør, tryna stygt. Titanskruer i albuer og Wolffs hjelm som splittet seg i to foran.

Og samtidig måtte Niki Lauda si unnskyld. Han hadde kalt Ferraris Formel 1 bil, F14T, for en drittbil. Det hadde vært helt i orden den gang han var reporter for østerriksk TV, men nå kom han plutselig på at han sitter jo i toppledelsen for Mercedes Formel 1, og da sier man ikke sånn. Så: «Sorry, altså – mente det ikke».

Hacking
Samtidig snakket Zetsche om problemet med hacking av autonome (selvkjørende) biler. «En mareritt-visjon» sa han om muligheten og presiserte at cyber-security er viktigere enn noensinne.

Samtidig som noen fortalte meg at nå, som sommerferiene begynner i Stuttgart-området, har Daimler ansatt 7600 personer for å holde enkelte produksjonslinjer i gang. Det går altså ganske bra for tiden.

Og samtidig som det er helt klart, og dette er viktig, at Nico Rosberg, som for tiden leder F1 for Mercedes, ikke tar seg tid til bryllupsreise i de tre ledige ukene etter Ungarns Grand Prix til helgen.

Det venter han med til vinteren. Nesten ingen oppdaget hans hemmelige bryllup med Vivian Sibold – de har vært kjærester siden tenårene. Ikke noe Hamilton-type damegreier med unge Rosberg, nei.

Med andre ord: det var andre ting enn en ny stasjonsvogn å vie litt oppmerksomhet.

Jovialt
Dessuten opplevde jeg noe jeg ikke har opplevd på lenge. Jeg møtte en rekke hyggelige, avslappede folk som hadde vært med på å bygge, konstruere og utvikle denne bilen. Kanskje var de dr. og dipl. og ing., men det var ikke noe de flashet, nei.

Det var med andre ord mulig å koble kjøtt og bein og glede og entusiasme til et såpass dødt produkt som en bil er. Og ikke bare overlate ansvaret for bilen til anonyme produktkomiteer og computere med superkapasitet.

Spesielt snakket jeg med Gülden Kaynak, hun studerte fly og raketter, men gjorde doktorgraden sin hos Mercedes – og ble der. Aerodynamikk-ekspert.

Sascha Kretz var prosjekt-ansvarlig for hele C-Klassen, han snakket spennende om både coupé, cabriolet, langakselavstand-utgaven for Kina – «og det som ellers måtte komme».

Ferdinand Geiser hadde vært der siden 1991 og jobbet med passiv sikkerhet. Først nesten ti år med simulering, men etter det i krasj-labben. Han påsto det ikke gjorde ham deprimert, snarere tvert om.

Og Uwe Haller hadde hatt designansvaret for serien, både eksteriør og interiør. Det ble i meste laget syntes han, nå ville han tilbake og designe. Det gleder i hvert fall jeg meg til – han var mannen bak bl.a. Mercedes F300 Life Jet – det krengende trehjulingen som Mika Häkkinen kjørte.

Alle hadde mye å fortelle, og det skal du få høre mer om, både på BilNorge og i Bil, senere.

Powered by Labrador CMS