-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bekreftet Lagonda
Da er to ting klart: Det kommer en Lagonda og den blir ikke en SUV – slik vi fryktet etter Genève for fem år siden.
Det er Aston Martin som nå bekrefter, både med pressemelding og med en skisse, at Lagonda-navnet igjen skal oppstå.
De viste en konsept-SUV i Genève for fem år siden, som de hadde døpt Lagonda (jeg ser nå til min evige skam at jeg ikke hadde guts til å dømme det designet nord og ned).
Det som var virkelig spennende med den, var at det var den som startet det samarbeidet med Mercedes som nå er formalisert med et mindre eierskap.
Eksklusiv
Det Aston forteller om nå er at det skal komme en ny Lagonda, men at det blir en Lagonda med sterke begrensninger.
Det blir for det første en bil som bare bygges på bestilling. Og for det andre blir det en bil som bare kan bestilles av kunder i Midt-Østen («som et resultat av helt klare markeds-krav» som Aston Martin sier).
Selv om de rike kundene i for eksempel Russland og Ukraina har forsvunnet så kjapt at Bentley nylig rullet tilbake sine salgsprognoser for 2014, vil jeg tro at det sitter en og annen potensiell Lagonda-kunde andre steder i verden og har klare synspunkter på slik diskriminering.
På den annen side – de har vel slike forbindelser at et kjøp kan ordnes dersom de virkelig MÅ HA.
På øverste hylle
Uten at Aston Martin gir detaljer kan vi slå fast at hyperluksus-limo nok bare så vidt skraper i overflaten av den virkelige beskrivelsen. Og håndbygget kan vi trygt regne med. Den skal bygges «i meget begrenset antall» i det samme anlegget som bygde One-77.
Jeg er ikke sikker på at bilen kommer til å bruke Astons Modul-chassis, som de kaller VH – i så fall er det mer modulært elastisk enn jeg trodde var mulig. Derimot kan det kan selvfølgelig bli den samme 6-liters V12-motoren som vi finner i andre Aston-utgaver.
Men det virkelig kule jeg-er-bedre-enn-deg-tilbudet ville jo være å sende to av disse motorene til Franco Sbarro og få ham til å bygge en V24-versjon. Slike ting pleier jo han å gjøre før lunch. Og 24 sylindre, det vil monne – selv i garasjen til Sultanen av Brunei.
Priser, sier Aston Martin, vil forbli et tema mellom kunde og selger, og selvfølgelig være helt avhengig av hvilket utstyr som skal bygges inn i bilen, og også «stå i forhold til bilens eksklusivitet, kvalitet og luksus-innhold».
Gammelt forbilde
Også det er forholdsvis selvfølgelig, men hva som forundrer meg litt i en pressemelding som egentlig ikke inneholder noe særlig, er at de sier at designen kommer til å være inspirert av den Lagondaen William Towns designet og som kom på markedet i 1976.
En av historiens minst vellykkede brettet-papir-origami design.
Det skal bli spennende å se hvilken bilutstilling denne nye Midt-Østen spesialen vil bli vist på første gang. Beijing? Los Angeles? Genève?
Eller kanskje den blir så diskret at den aldri skal bli vist.