Ford vokser mest i VM

Her skal du få tabellen som viser bilmerkenes topp-50. Ford øker mest, med Honda som et viktig medlem av ambisiøs-kameratene.

Publisert Sist oppdatert

Vi har vist deg listen over de mest solgte bilmodellene, på verdensbasis. Her skal du få en tilsvarende liste med de bestselgende bilmerkene i 2013.

Det er selvfølgelig ikke like store bevegelser her som blant modellene, det blir litt tregere bevegelser når vi snakker millioner i stedet for hundre tusen.

Men vi ser i hvert fall på prosentendringene hvem som er de ivrigste. Ford, Honda, BMW, Mercedes-Benz og kinesiske Wuling har alle tosifret økning i 2013.

På den annen side: det er ikke mange som hadde lavere produksjon i 2013 enn i 2012. Fiat er den eneste i toppen (marginal nedgang riktignok) før vi kommer ned til Citroën (også marginal) og Daihatsu og deretter flere kinesiske/indiske merker.

I topp-ti ser vi også at Hyundai har økt såpass mye mer enn Nissan at koreanerne rappet femteplassen. Kia på åttende har ikke samme veksten.

Fjorårets totalsalg endte på 84 millioner biler – en ny rekord. Opp 5,1 prosent eller i tall: ca. 4 millioner bedre enn i 2012.

Ford bidro i stor grad til den økningen, de fikk registrert mer enn en halv million flere biler enn i 2012. VW økte bare med 231.000 biler og Toyota nøyde seg med 179.000.

Chevrolet på fjerde burde se seg tilbake, Hyundai har fart nok til å passere, om ikke i år så i hvert fall neste år.

Så ser vi at Suzuki underleverte og ramlet fra 12. til 15. plass. Det betyr at de tre tyske såkalte premium-merkene hver steg en plass – uten at rekkefølgen ble endret.

Hvis det ikke var for at vi vet at slikt er ulovlig, kunne man nesten tro de hadde delt markedet mellom seg. Til sammen fikk disse tre merkene skilter på 2.830.808 nye biler i fjor. Forskjellen mellom BMW på første og Audi på tredje bare er 73.000 biler. Cirka 2,5 prosent av totalen. Da blir det ikke stor forskjell på kakestykkene.

Påfallende er det egentlig derimot i hvor stor grad de kinesiske merkene har mistet terreng. Vi ser det spesielt godt på de mindre merkene som befinner seg bak nummer 50. Det eksplosivt voksende kinesiske markedet mates nok først og fremst av ikke-hjemmefra merker.

I fall du lurte: Cadillac er nr. 53, Porsche nr. 58, Smart nr. 74, Lincoln nr. 76, Alfa Romeo nr. 84, Lancia nr. 85 og Jaguar nr. 88.

For de av oss som er vant til å få disse resultatene på konsernbasis, kan det kanskje virke underlig at Volkswagen er så langt bak tabell-lederen Toyota.

Forklaringen er selvfølgelig at VW har en hel bukett andre merker som de adderer når de gir samlet resultat, akkurat som GM har. Toyota, stakkar, har bare Lexus og Daihatsu (+ Hino) de kan legge til.

I fjor, i grove tall endte de tre ledende konsernene på

  • Toyota: 9,98 millioner
  • GM: 9,71 millioner
  • Volkswagen: 9,7 millioner

Men her skal du altså få hele leksa delt opp i merker:

* Endring i % fra 2012

Kilde: Focus2Move

Plass
2013

Merke

Antall

Endring

Plass

2012

1

Toyota

8 135 594

2,3

1

2

VW

6 356 672

3,8

2

3

Ford

5 723 167

10,2

3

4

Chevrolet

5 010 353

0,8

4

5

Hyundai

4 469 424

6,5

6

6

Nissan

4 415 438

4,2

5

7

Honda

4 063 047

13,1

7

8

Kia

2 615 055

0,9

8

9

Renault

2 053 764

2,9

9

10

Fiat

1 804 642

-0,7

10

11

Peugeot

1 698 256

5,2

11

12

BMW

1 644 256

11,2

13

13

Mercedes-Benz

1 625 282

12,8

14

14

Audi

1 571 270

9,9

15

15

Suzuki

1 548 846

0,6

12

16

Wuling

1 532 659

14,3

16

17

Mazda

1 278 952

4,5

18

18

Citroën

1 231 182

-0,6

17

19

Maruti

1 173 404

0,3

19

20

Mitsubishi

1 085 798

6,9

21

21

Opel

1 041 171

0,6

20

22

Buick

981 329

10,6

23

23

ChangAn

945 871

11,1

25

24

Skoda

931 031

1,2

22

25

Daihatsu

838 843

-3,2

24

26

DongFeng

797 840

9,6

26

27

Subaru

765 764

15,9

27

28

Dodge

728 986

11,7

28

29

Geely

676 047

22,9

33

30

Jeep

632 005

2,6

30

31

GMC

559 488

6,9

35

32

Great Wall

536 340

-17,6

29

33

Lada

525 915

-12,5

31

34

Foton

523 802

0,9

36

35

Chery

515 060

-12,2

32

36

BYD

513 949

12,8

37

37

Ram

449 991

20,7

44

38

Lexus

444 616

8,5

41

39

Chrysler

439 276

-1,9

38

40

Tata

415 615

-23,9

34

41

Volvo

411 356

7,4

43

42

Dacia

408 651

24,3

45

43

Mahindra

406 909

-6,3

39

44

Isuzu

399 763

2,6

42

45

JAC

375 966

-11,1

40

46

Seat

358 352

16,2

47

47

Land Rover

346 821

24,0

50

48

FAW

331 530

4,3

46

49

Jinbei

320 342

6,9

48

50

Mini

314 906

7,4

49

Powered by Labrador CMS