Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR

SUV og banemester

Land Rover hevder de har klart kunststykket å gjøre en terrengbil ekstremt rask på bane, uten at den mister terrengegenskapene.

Publisert Sist oppdatert

Vi fortalte om Range Rover Sport SVR for et par uker siden da denne noterte en heftig rundetid på Nordsløyfa. Til helgen skal den gjøre sin offisielle verdensdebut på Pebble Beach i California.

Ifølge Land Rover er SVR-utgaven deres raskeste og kraftigste modell noensinne. Den er også først med betegnelsen SVR som i fremtiden vil benyttes av selskapets Special Vehicle Operations på speialbygde Land Rover- og Jaguar-modeller.

V8 med kompressor
Motoren er en kompressormatet 5,0-liters V8 med 550 hestekrefter og 680 Newtonmeter, opp henholdsvis 40 hk og 56 Nm fra den ordinære modellen med samme motor. Økningen i effekt og ytelser har imidlertid ikke gått på bekostning av økt forbruk.

Bilen gjør null til hundre på 4,7 sekunder og har en toppfart på 260 km/t. Den avanserte ZF automatgirkassen og firehjulsdrift-systemet er optimert for å takle de ekstra ytelsene under alle slags værforhold.

Godlåt
Som første Land Rover har Range Rover Sport SVR et totrinns aktivt eksosanlegg med elektronisk styrte ventiler.

Systemet optimerer ifølge Land Rover både lydkvalitet, ytelser og estetikk og skal gi et racing-inspirert lydbilde ved høyere turtall, uten å blir for slitsomt ved vanlig kjøring.

22-tommers felger med Continental SportContact 5 dekke i dimensjon 295/40 R22 sørger for maksimalt grep, mens standardhjulene i 275/45 R21 egner seg best for terrengkjøring.

Detaljer i eksteriøret gjør sitt til at SVR stikker seg litt ut, samtidig som disse har en positiv effekt på kjøling og aerodynamikk.

Range Rover Sport SVR kan bestilles fra oktober, og de første eierne får sine biler i første kvartal 2015.

Powered by Labrador CMS