AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet
AstaZero testsenter for trafikksikkerhet

Senter for nullvisjonen

Volvo har et mål om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadd i en av deres biler fra år 2020. Nå åpner de et ultramoderne testsenter for å nå det målet.

Publisert Sist oppdatert

Volvo har, i likhet med både den svenske og norske regjering, en nullvisjon: Fra 2020 skal ingen omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo.

Det er selvsagt et veldig ambisiøst mål, men ingen skal si at Volvo ikke tar sin egen utfordring seriøst.

Derfor åpner Volvo-selskapene (personbil og tungbil) nå, sammen med Scania, Autoliv og Test Site Sweden, et helt nytt testanlegg for bilsikkerhet.

Det to kvadratkilometer store anlegget er bygd av AstaZero – et samarbeid mellom SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut og Chalmers tekniska högskola – med støtte fra EU, Tillväxtverket (svensk Innovasjon Norge) og omliggende fylke og kommune. Det har kostet rundt 500 millioner svenske kroner å få på plass.

Hovedfokuset blir å teste aktiv sikkerhet, som autobremsing, radarer, sensorer og alt bilen kan gjøre og forberede før en eventuell kollisjon.

Også selvkjørende biler skal naturligvis kunne testes her. Teknologien, som virkelig er i vinden for tiden, er noe Volvo har jobbet lenge med – i likhet med en rekke andre aktører.

En rekke trafikkmiljøer skal kunne simuleres. Bygater, motorveier og lyskryss, med biler, busser, fotgjengere, motorsyklister, lastebiler og til og med villdyr.

Nullvisjon her til lands også
I de mest kritiske testsituasjonene kan også bilene kjøres av roboter – både fordi det vil være risikabelt at et levende menneske utsatte seg for denne typen tester, men også for å sikre repeterbarhet. Et menneske kan aldri gjøre en oppgave nøyaktig likt flere ganger på rad – det kan robotene.

I en uttalelse sier Anders Axelson i Volvo at «den svenske bilindustrien er helt i forkant på aktiv sikkerhet».

- Vi er den eneste bilprodusenten i verden med et mål om null trafikkdød innen en viss dato, og Sverige det eneste landet i verden hvis regjering støtter en nullvisjon på trafikkdød, fortsetter Axelson.

Han har tydeligvis ikke hørt om Nasjonal transportplan 2002-2011 – planen som i september 2000 innførte nettopp en slik nullvisjon også her i Norge …

Like fullt er anlegget – og nullvisjonene – en realitet.

Volvo og Scania sitter ikke med nøkkelen til AstaZero alene. Universiteter og høyskoler skal også kunne benytte seg av anlegget, til forskning, eksperimentering og testing. Anlegget inviterer også andre bilprodusenter, myndigheter og tredjeparts-leverandører, dersom de betaler.

Powered by Labrador CMS