-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volkswagen i uniform
Plutselig har Volkswagen vist oss flere utgaver av biler med utrykningsuniform. Både politi-, brann- og paramedisinsk innsats skal bilene kunne hjelpe til med.
Det er to tyske spesialmesser som går omtrent samtidig som har brakt disse nyhetene frem.
I Fulda arrangeres noe som heter RETTmobil. Den som gikk av stabelen tidligere i sommer hadde blant annet et solid innslag fra bilprodusenter eller karosserimakere som viser sine spesialbygde utrykningsbiler.
Amerikanerne ler litt av oss, fordi her er det ikke snakk om V-åttere som kanskje er gitt litt ekstra skyv og noen helt spesielle egenskaper. Her er det vanlige biler som er bygd om – og stort sett med dieselmotorer.
LES OGSÅ: Sheriffens verktøy
Klar for oppdrag
Men en Touareg har tross alt 245 hk, blålys og strobe-lys, og sirene og PA-utstyr og masse kommunikasjonsutstyr. Den er bygget som en paramedisinsk utrykningsvogn som skal få legen og utstyret hans til ulykkesplassen så fort som mulig.
En Passat stasjonsvogn er bygget som brannutrykningskommandobil med alt som skal til av ting som lyser og skriker og sier unna vei her kommer jeg.
Og en Tiguan, firegangerfire som alle de andre, er også spesialutstyrt for brannvesenet. Men det beste med den, er at den også har en herlig rødfarge som ikke finnes i standard-farge katalogen.
LES OM: Mini Polizei
Også i Leipzig
Men enda tøffere er kanskje den som dukket opp i Leipzig tirsdag. Der åpnet nemlig GPEC, utstilling om og konferanser rundt utstyr for politi og sikkerhetstjenester.
Der finner du pepperspray og røykgranater og alt opp til særdeles armerte kjøretøy. Og du finner også vanlige bilfabrikker, for eksempel BMW, Daimler (til og med med Smart), Opel og Volkswagen.
Her har Wolfsburg tatt frem en e-Golf og gitt den en ganske snerten uniform og fulle politispesifikasjoner. Blålys på taket, strobe-lys i grillen, sirene og PA og det mest avanserte kommunikasjonsutstyret.
De regner med at bilen vil klare mellom 130 og 180 kilometer mellom hver opplading (jeg går ut fra at både sirener og kommunikasjon drar ganske mye strøm) – og det burde holde til et vanlig skift med patruljer i bysentra.
Vi kan nok trygt gå ut fra at det å fange råkjørere eller å ha ustrakt tjeneste på motorveiene ikke blir det fremste salgsargumentet for denne bilen.
Toppfarten er tross alt ikke mer enn 135 km/t. Og da tappes det fort.