Volkswagen i uniform
Volkswagen i uniform
Volkswagen i uniform
Volkswagen i uniform
Volkswagen i uniform

Volkswagen i uniform

Plutselig har Volkswagen vist oss flere utgaver av biler med utrykningsuniform. Både politi-, brann- og paramedisinsk innsats skal bilene kunne hjelpe til med.

Publisert Sist oppdatert

Det er to tyske spesialmesser som går omtrent samtidig som har brakt disse nyhetene frem.

I Fulda arrangeres noe som heter RETTmobil. Den som gikk av stabelen tidligere i sommer hadde blant annet et solid innslag fra bilprodusenter eller karosserimakere som viser sine spesialbygde utrykningsbiler.

Amerikanerne ler litt av oss, fordi her er det ikke snakk om V-åttere som kanskje er gitt litt ekstra skyv og noen helt spesielle egenskaper. Her er det vanlige biler som er bygd om – og stort sett med dieselmotorer.

LES OGSÅ: Sheriffens verktøy

Klar for oppdrag
Men en Touareg har tross alt 245 hk, blålys og strobe-lys, og sirene og PA-utstyr og masse kommunikasjonsutstyr. Den er bygget som en paramedisinsk utrykningsvogn som skal få legen og utstyret hans til ulykkesplassen så fort som mulig.

En Passat stasjonsvogn er bygget som brannutrykningskommandobil med alt som skal til av ting som lyser og skriker og sier unna vei her kommer jeg.

Og en Tiguan, firegangerfire som alle de andre, er også spesialutstyrt for brannvesenet. Men det beste med den, er at den også har en herlig rødfarge som ikke finnes i standard-farge katalogen.

LES OM: Mini Polizei

Også i Leipzig
Men enda tøffere er kanskje den som dukket opp i Leipzig tirsdag. Der åpnet nemlig GPEC, utstilling om og konferanser rundt utstyr for politi og sikkerhetstjenester.

Der finner du pepperspray og røykgranater og alt opp til særdeles armerte kjøretøy. Og du finner også vanlige bilfabrikker, for eksempel BMW, Daimler (til og med med Smart), Opel og Volkswagen.

Her har Wolfsburg tatt frem en e-Golf og gitt den en ganske snerten uniform og fulle politispesifikasjoner. Blålys på taket, strobe-lys i grillen, sirene og PA og det mest avanserte kommunikasjonsutstyret.

De regner med at bilen vil klare mellom 130 og 180 kilometer mellom hver opplading (jeg går ut fra at både sirener og kommunikasjon drar ganske mye strøm) – og det burde holde til et vanlig skift med patruljer i bysentra.

Vi kan nok trygt gå ut fra at det å fange råkjørere eller å ha ustrakt tjeneste på motorveiene ikke blir det fremste salgsargumentet for denne bilen.

Toppfarten er tross alt ikke mer enn 135 km/t. Og da tappes det fort.

Powered by Labrador CMS