-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot tilbake i stein
Først var det Onyx. Så var det avstikker til Exalt. Men nå er Peugeot tilbake til steinene igjen, med sin Quartz.
Det var hyggelig av Peugeot ikke å avspise oss med en gjenbrukt konseptbil fra Beijing-utstillingen.
For her tropper de jommen opp med en til – som de altså har døpt Quartz. Et navn som vel ikke har vært brukt siden Pininfarina tegnet en nydelig Audi i begynnelsen av 80-årene.
Det er kanskje ikke noen overraskelse at denne også kalles Crossover – over hva vet jeg ikke helt. Men det er i hvert fall ingen kompakt SUV vi har her, dette er, akkurat som Exalt, en bil som viser at Peugeot igjen skal begynne å konsentrere seg om den øvre delen av markedet.
Drivlinjen er en klar bekreftelse på det. 500 hester plug-in hybrid der den 270-hesters 1,6-literen fra Peugeot Sport er en vesentlig ingrediens. At denne overklassebilen faktisk sitter på den samme EMP2-plattformen som den nye 308 også gjør, viser bare hvor fleksibel denne arkitekturen er.
Her har de fått plass til elmotorer både foran og bak i tillegg til bensinmotorens forhjulsdrift.
Illegitimt
Kall den gjerne resultatet av et illegitimt forhold mellom en SUV og en limousine, slik Peugeot gjør.
For meg virker det vel heller som den er en slags fjern etterfølger av Steppeulven til Audi – men selvfølgelig mye mer dramatisk enn den var da den fikk Paris-premiere for 14 år siden.
Men ikke sant at den har noe av det samme 4x4 preget, med en elegant lite coupé-topp oppå?
Det med offroad attityd er ikke bare bløff.
Fjæringen kan pumpes opp slik at bilen holder seg 30-35 cm over underlaget – dessuten har den et kamera som leser veibanen forover, akkurat som S-Klassen i magisk-teppe utrustning, men Peugeot bruket sitt system til å lese et litt tøffere underlag.
Det ser jo ut som 305 mm dekkene på massive 23-tommers hjul skal klare en hindring eller tre de også.
Litt over 2 meter bred er den, og lengden på 4500 millimeter er nesten som en Audi Q5. Akselavstanden har de ikke fortalt meg, den ser formidabel ut for på bildene ser det ut som det nesten ikke er overheng, verken foran eller bak.
Eksotisk
Men så må vi tilbake til luksusen igjen, for det er ikke bare Crocodile Dundee dette her.
Interiørdesigneren har boltret seg i eksotiske materialer så langt fra hverandre som Basalt på den ene siden og digitalt vevde stoffer og Chiné-skinn (en spesiell måte å trygge farger eller bilder på skinn). Et interiør og et fargevalg som skal gjøre seg bemerket i Paris!
Akkurat som eksteriøret. Det er litt morsomt at Matthias Hossan, som stort sett har gjort svært solide ting for Citroëns produksjonsbiler (han fikk riktignok slippe seg litt løs med Metropolis – Shanghai i 2010) nå får gå ganske bananas.
Han var så ryddig han, at da han som 19-årig student på Strate i Paris skulle vise eksamensarbeider, var han inspirert av Leonardo da Vinci! Ikke antydninger av digitalt eller Lyn Gordon der i gården.
Pannelugg
Her slår han til med et skikkelig glasstak som strømmer ned mot bakskjermene og med to spoilere for virkelig å understreke aerodynamikken.
Men så har han det som på fransk heter Coupe Franche – kall det gjerne en meget skarp pannelugg – separator mellom de to overflate-uttrykkene. Mineralgrått foran, inspirert av krystaller i fjellet åpenbart, og matt svart der bak – men med innslag av røde detaljer.
Løven i fronten er også spesiell. Den er utstyrt med noen finesser som gir den anledning til å opptre med et optisk tricks. Det ser ut som om løven har et rutete mønster, og at dette mønstret endrer seg når du beveger deg foran bilen.
Akkurat det er kanskje bare moro for unga, men resten av bilen er ganske moro for de av oss som ønsker Peugeot ikke bare frem, men også opp.