-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Peugeot jubilerer
30 år er gått siden Peugeot lanserte sin ikoniske 205 GTi. Det feires med en spesialutgave av en moderne slektning.
Vi koste oss da vi kjørte Peugeot 208 GTi for et års tid siden, en potent liten bil med masse sjarm. Nå kommer en spesialmodell for de som vil ha litt mer av alt, og et utseende som skiller seg ut i trafikken.
«208 GTi 30th» heter jubileumsmodellen som er modifisert av Peugeot Sport, de som lenge bygget verdens beste rallybiler inntil søsterfirma Citroën overtok hegemonien.
Sammenlignet med en ordinær 208 GTi er den senket med 10 mm mens sporvidden er utvidet med 22 mm foran og 16 mm bak. Ekstra store hjul sørger for å maksimere veigrepet.
Fra krom til sort
Det som er krom på en vanlig GTi er matt sort på spesialutgaven - for å gi den et mer brutalt utseende. I fronten gjelder dette området rundt grillen og tåkelysene, samt speilhusene.
Fra siden ser du matt sorte sideskjørt og hjulbuer som omkranser 18-tommers felger, de også i matt sort. Forhjulene har røde bremsecalipere som er godt synlige gjennom åpninger i felgene.
Nederst i hekken sitter en blank diffusor og doble forkrommede eksosrør som skal sørge for at den sportslige lyden kommer til uttrykk.
Tofarget
Fremre del av bilen er sortlakkert mens de bakre regioner er røde. Synes du denne kombinasjonen blir for glorete kan du få bilen i Pearl White eller Ruby Red, to populære GTi-farger.
Det sportslige interiøret domineres også av sort og rødt og har spesialseter som er utviklet av Peugeot Sport. En plakett forteller hvilket nummer i den eksklusive rekken denne bilen er. Hvor mange som skal bygges sier ikke Peugeot, så vi kan ikke innestå for eksklusiviteten.
Motoren er den samme som i den ordinære 208 GTi, en 1,6-liter turbo. Effekten er økt fra 200 til 208 hestekrefter og maks dreiemoment fra 275 til 300 Newtonmeter. Til sammen gjør modifiseringene at akstiden krymper fra opprinnelige 6,8 til 6,5 sekunder.