-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Land Rover på båttur
Land Rover var de som sørget for at bilutstillingen markerte seg i byen. Midt på Seinen dukket bilen opp, i en slags før-premiere.
Er det det som heter å lage bølger? Det sier seg selv at for å komme til orde må man skrike høyt, og Land Rover har behov for å overdøve ganske mange heftige røster når de nå lanserer sin nye Discovery Sport.
Den skal jo rett i strupen på Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.
Så derfor møtte innbudte – og ikke-innbudte – to nye Land Rover-modeller som drev friske offroad øvelser før de ble plassert på en spesialbygget pram der de seilte nedover elven.
Omgitt av sju par kjempestore gummistøvler.
5+2
De siste var der for å demonstrere et av fortrinnene denne nye modellen har i forhold til tyskerne: tre seterader gir 5 + 2 seting – om det er så komfortabelt der bak med store gummistøvler, er jeg ikke helt sikker på.
Men hele stuntet skulle vise bilens «unique take on outdoor life». Vi skal altså forstå at denne er en verdig arvtaker etter gamle Freelander.
Det vil si, det er her historien begynner å bli litt uklar. For egentlig er vel dette Freelander Mk.3?
Fullt så enkelt er det ikke, for akkurat som Range Rover har fått all oppmerksomhet de siste årene, og har utviklet seg til en hel familie av forskjellige modeller (det startet vel med Evoque?), skal nå Disco utsettes for det samme.
Storfamilie
Derfor bygges nå Discovery-navnet opp på samme måte. Først med denne nye junior-Discoveryen, så kommer den nye skikkelige Discovery en gang rundt 2016-tallet. Det er den bilen vi så som Discovery Vision http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42069 tidligere i år. Og deretter kan hva som helst skje.
Nå er det jo ganske tydelig, både på standen og ut fra bildene, at den nye vel egentlig ikke ser ut som en Freelander lenger. Men heller ikke som en Discovery.
Den har preg av både Land Rovere og Range Rovere, men det vi vel ser best er at allerede nå finner vi trekk som ble vist på Vision-konseptet. For eksempel de som Gary McGovern, designsjefen, kaller «flytende C-stolper»
Bredere appell
Han presiserer også at siden bilen skal selges i 100.000 hvert år, nytter det ikke lenger med det gamle Freelander-preget som mer hadde preg av nyttig enn av lystig. «Landbrukspreg har begrenset appell».
Under panseret er det også ganske mye Evoque foran, men fra B-stolpen og bakover skal alt være nytt. Og i stor grad aluminium.
Seriøs
Nå skal ingen behøve å være i tvil om at snakker seriøse terreng-kapabiliteter. Den kan vade i 60 cm vann, den kan møte 25 graders terreng og avslutte fra en 31 grader – den er med andre ord ideell for storbyens fartsdumper.
Og den har selvfølgelig elektronikken fra storebrødrene - Terrain Response - den som gjør alle til eksperter på Sahara-i-Borneo.
I denne første runden leveres den bare med 2,2-liters SD4 turbodiesel med seks manuelle eller ni automate (fra ZF) trinn.
Senere vil det komme en 2-liters diesel fra den nye Ingenium-slekta, da er vi nede på 119 gram – riktignok bare med tohjulsdrift.
Markedet kommer til å møte den nye, eller omvendt, i begynnelsen av neste år.