Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Opel Corsa verdensdebut i Paris

Carsten Aengenheyster med nye Opel Corsa

Carsten Aengenheyster med nye Opel Corsa

Carl Lagerfeld med nye Opel Corsa

Carl Lagerfeld med nye Opel Corsa

Carl Lagerfeld med nye Opel Corsa

Carl Lagerfeld med nye Opel Corsa

Carl Lagerfeld med nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Nye Opel Corsa

Corsa med ny pennefører

Det har skjedd så mye med Opel Corsa at vi faktisk kan kalle den ny.

Publisert

Skal man være helt nøyaktig, så må det slås fast at basisen i neste års Corsa er den samme som i forgjengeren – med aner tilbake til forsøket på sammensmeltingen Fiat/GM.

Men på den annen side: ikke en karosseribit er felles med den utgående, og en komplett redesignet opphengning har, etter hva de som har prøvd seg på prototyper sier, gjort bilen til en helt annen opplevelse.

«Fiesta-egenskaper med en innvendig følelse av Polo-kvalitet» skrev en av dem.

Siden tidenes morgen
Akkurat nå ligger imidlertid mine Corsa-interesser på et annet nivå. Jeg har vært med på Corsa-introduksjoner siden før starten – allerede i 1979/80 begynte vi å få anelser om hva som skjedde da vi besøkte folket på Opels moderne designsenter.

Den ble introdusert i 1982, en ganske radikal konstruksjon fra Generalen. Da var norsk-ættede Gordon Brown designsjef, men Opel-veteranen Hideo Kodama var i nærheten hele tiden. Akkurat som han var i 1992 på annen-generasjon og i 2000 da tredje generasjon ble lansert.

Så var det litt uklarhet om hvem som egentlig hadde gjort hva i London 2006 da dagens modell dukket opp, men jeg fant i hvert fall nydelige skisser signert av folk som sikkert hadde jobbet masse, men ikke fått noe av kred’en den gang: Scott Brookes og Carsten Aengenheyster.

Særlig han siste interesserte meg, jeg har vært blodfan siden Paris-utstillingen for 20 år siden.

Teamwork
Tre studenter fra Art Center i Europa (ledet av Ford-legenden og Sierra-skaper Uwe Bahnsen) hadde tigget materialer og lett etter spons og jobbet dag og natt og tømt alle sparebøsser i mils omkrets, og alle medstudentene hadde gjort et eller annet nyttig, og kommet opp med sin Lotus Echo.

Da Julian Thompson, den gang designsjef hos Lotus, i dag future design hos Jaguar, fikk se den, ble han så begeistret at han sørget for å få den stilt ut på sin egen stand i Paris. Det var første gang jeg oppdaget Carsten Aengenheyster.

Andre gang var Paris-utstillingen 1998. Da viste Nissan sin første europeiske konseptbil – KYXX. Et virkelig oppsiktsvekkende stykke bildesign som er ett av dem jeg ikke glemmer.

Designsjef der, da hadde de fremdeles studio i München og ikke i London som i dag, var Stephane Schwartz, men designeren bak var – nok en gang Aengenheyster.

Tredje møte
Og nå var han igjen i Paris, men denne gangen fremført som ansvarlig for utvendig design på nye Corsa.

Det sier seg selv at man kan ikke blomstre like mye når det er snakk om en produksjonsbil som skal være en av de største inntekts- og omsetnings-produsentene for en million-bil-produsent som Opel.

Og når man attpåtil får utlevert et rammeverk, der målene skal være som før – gi og ta et par millimeter, og der alle de «harde punktene» er de samme gamle, er det ikke mye man kan boltre seg med.

Visuelle tricks
Men han viste i hvert fall hvor dyktig han er med å leke seg med visuelle tricks.

Grillen er blitt litt frekkere, den er hentet fra Adam, sammen med den nye merkevare-bjelken som ligger over. Kjørelysene har fått en tydeligere øyebryn-form – som trekker det hele utover, og tåkelysene ligger lavt og ser ut som de er hentet fra Cascada.

Fronten er lavere og panseret har også hentet noen innpressinger fra Adam, og fra siden er «brettelinjen» skarpere, og har fått en annen vinkel, slik at du også fra den kanten blir lurt til å tro at dette er lavere og mer dynamisk enn før.

Men Aengenheyster var beskjeden og ville heller skryte av hvilken fantastisk jobb kollega Kurt Beyer hadde gjort med interiøret. Farger på en helt annen måte enn før, en helt ny følelse av kvalitet - virkelig en sterk invitasjons til å sette seg inn.

Det er mulig plassen inni også er som før, men nye instrumenter og dashbord og seter og smart bruk av fargetoner, gjør at man får et helt annet luftig og åpent inntrykk.

To formspråk
Ingen grunn her til å nevne motorer og drivlinjer eller liste opp alle støttefunksjonene og trim-nivåene. Men det er helt klart at alle vil se at det er større forskjell på tre-dørs og fem-dørs utgavene enn før – Opel går nå bevisst etter forskjellige kunder til de to.

Og det er bekreftet at det vil komme en heit modell – det er snakk om oppunder 200 hk. Da kan vi virkelig snakke Corsa, slik betydningen er på italiensk.

Opel har solgt nesten 12 millioner Corsa på disse mer enn 30 årene. Det er ingen grunn til at takten skal synke, tvert i mot.

Og siden jeg vet at Carsten Aengenheyster og hans team nå har begynt på den neste Corsaen, som blir ny hele veien, tar jeg ikke store sjanser hvis jeg vedder på at suksessen vil fortsette langt inn i neste ti-år.

Powered by Labrador CMS