Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault Eolab

Renault i Paris

Renault i Paris

Renault i Paris

Renault i Paris

Renault i Paris

Renault åpner nye dører

Selvfølgelig er ny Espace og produksjonsferdig Twingo viktigere enn et forsøkslaboratorium. Men Eolab er viktig, ikke minst på grunn av alle de nesten-produksjonsklare innovasjonene.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig kunne Renaults Eolab stått på standen i Paris uten en eneste forklaring – den ville vakt oppsikt uansett. Men det er det som ligger under oppsikten som egentlig er det mest interessante.

Bilen er en ultramoderne konstruksjon i B-segment størrelse, med innbydende plass til fire og med et utseende som er svært vanskelig ikke å like.

Men den er også et rullende laboratorium som møter den franske regjerings ønsker om industriell innovasjon.

«New Industrial Plan» heter programmet, og spesielt for bilprodusentene gjelder det å komme frem til biler med et forbruk på 0,2 liter/mil.

Velfundert
Renault kastet seg virkelig ut i jobben og bygget først en prototype, som er ren ingeniørkunst. Så overlot de den konstruksjonen til designavdelingen som satte form på det hele og presenterte den som konseptbil.

Inn i det nye designet er det selvfølgelig også bygget aerodynamiske spesialiteter. Her senkes for eksempel hele karosseriet når farten øker, og over 70 km/t dukker det frem små paneler der bak som leder strømmen rundt den kritiske hekken.

En luftmotstandskoeffisient på 0,235 for en brukbar familiebil er bra. 30 prosent under den ganske glatte Clioen for eksempel.

400 kg spart
Det er også gjort masse med vekt. Helt ned til at man har spart en dør på førersiden, det er bare passasjersiden som har to dører.

Og setene er for det første meget mer kompakte enn dagens, og de veier 40 prosent mindre enn Clio-setene. Hele takplaten er laget av magnesium og veier bare 4 kg.

SE: Ny Renault Espace

Renault sier at Eolab er 400 kg lettere enn en sammenliknbar Clio.

Drivlinjen er det de kaller «Z.E. Hybrid» som gjør bilen null-utslipps i alt som smaker av tettbygd og inntil 60 km, og så sørger en tre-sylindret en-liters 75-hesters for resten av reisen. Den er forresten koblet til en ny, patentert clutchløs tre-trinns girkasse.

Og med så meget strøm og med resten av den fremtidsrettede katalogen sier Renault at ikke bare har de klart 2-liters målet, de er faktisk nede på 1 liter pr. 100 km.

Viktige partnere
Det er først og fremst Saint-Gobain de har jobbet med, på glass. Michelin med dekk, Faurecia på interiør, koreanske Posco på magnesium og andre lette metaller og Continental på bremsesystemer.

Slik bilen står og samarbeidet har fungert, sier Renault at den inneholder 100 innovasjoner som det er realistisk å regne med vil komme på biler innen 2020.

  • Aktiv aerodynamikk for eksempel.
  • Aktive hjul, der flaps gjør felgene helt glatte når farten øker.
  • Vektbesparelse – der er det masse å hente.
  • Asymmetrisk 3-dørs løsning.
  • Kompakt bremsesystem uten master-sylinder.
  • Nye «Tall and Narrow» dekk fra Michelin, 145/45R17.
  • Ultratynn frontrute, 3 mm betyr 2,6 kg mindre.
  • Slankere interiør-trim. Plast-trekk som inneholder luftbobler.
  • Optimale setekonstruksjoner. Gir 3 cm bedre benplass og sparer 12 kg.
  • Lettvekts tverrbjelke i dashbord.
  • Lettere drivlinjekomponenter, aluminium i stedet for stål
  • Magnesium i taket, minus 4,5 kg.
  • Panseret som en fast del av karosseriet, sparer 2,5 kg.
  • LED lys, sparer energi
  • Kompakt eksossystem, med et rør i midten, sparer vekt.

Men oppi denne godteposen av teknologiske nyvinninger er det igjen viktig å presisere at Renault-designerne også har klart å gjøre et veldig attraktivt stykke bil ut av dette. Det er jo ikke en gang ekstremt, slik Volkswagens XL1 var da den ble vist.

Et av Paris-utstillingens høydepunkt.

Utstillingen varer helt til og med den 19. oktober – det er altså fremdeles tid til å få den med seg.

Powered by Labrador CMS