Estaca i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Estaca i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Skoler i Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen

De unge designer fremdeles

Det er to gode designskoler i Paris. Begge har store stands på Paris-utstillingen.

Publisert

Creapole og Strate er navnene på to ganske sentrale designskoler i Europa. Begge disse ligger i Paris, og da er det selvfølgelig ikke unaturlig at arrangørene av Paris-utstillingen henter inn disse.

Den type utdannelse er jo en magnet for en rekke ungdommer.

Men i år var begge to ganske beskjedne. De ropte på en måte ikke så høyt, det var begrenset hvor mange av studentene som var der og jobbet til enhver tid – og som kunne svare på spørsmål (det var kanskje begrenset med spørsmål også), og de nøyde seg stort sett med små modeller og enkle skisser for å fortelle om hva de gjorde.

Selvfølgelig er det hyggelig når en ung koreaner lar seg inspirere av 30-årenes Figoni et Falaschi, og du får 50-tall Le Mans-type biler, Ferrari og Aston, med riktige farger, som nydelige modeller.

Det viser i hvert fall at det er noe av håndverket de behersker.

Men jeg skulle gjerne sett mer av «fremover». Den eneste indikasjonen jeg fikk var at «organiske» rammeverk var årets smak. En modell av noe Twizy-lignende, og en fullskala motorsykkel fortalte om dette.

Dette er den type konstruksjoner som egner seg perfekt for 3D printing, så jeg kan vel i hvert fall trøste meg med at studentene tenker i den retningen også.

Den eneste andre skolen jeg festet meg ved var ESTACA som utdanner ingeniører i Paris, blant annet med spesialisering på biler.

Derfra kom det et superkompakt bykjøretøy, elektrisk og trehjuls, med de to hjulene i den korrekte enden: foran. 229 x 135 tar ikke opp mye gulvplass, og 4 kW gir deg ikke mer enn trikken – ca. 45 km/t. Men den var full av smarte ideer, og så ganske bra ut også.

Men, du store verden, jeg savnet en rekke av de utdannelse-institusjonene som ligger utover i landet. De utdanner mye bra i Frankrike.

Powered by Labrador CMS