Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Andros Trophy
Racing på Paris-utstillingen
Magny-Cours, skolebil
Racing på Paris-utstillingen
Magny-Cours, skolebil
Racing på Paris-utstillingen
Magny-Cours, skolebil
Racing på Paris-utstillingen
Magny-Cours, skolebil
Racing på Paris-utstillingen
Little Evox GT
Racing på Paris-utstillingen
Little Evox GT
Racing på Paris-utstillingen
Little Evox GT
Racing på Paris-utstillingen
MP-11, GT-racing for 10 - 16 åringer
Racing på Paris-utstillingen
MP-11, GT-racing for 10 - 16 åringer
Racing på Paris-utstillingen
MP-11, GT-racing for 10 - 16 åringer
Racing på Paris-utstillingen
MP-11, GT-racing for 10 - 16 åringer
Racing på Paris-utstillingen

Racing på Paris-utstillingen

Racing på Paris-utstillingen
MP-11, GT-racing for 10 - 16 åringer
Racing på Paris-utstillingen
Signatech lavkost-racing
Racing på Paris-utstillingen
Signatech lavkost-racing
Racing på Paris-utstillingen
Signatech lavkost-racing
Racing på Paris-utstillingen
Signatech lavkost-racing

Racing på mange nivåer

Rundt omkring på Paris-utstillingen var det strødd racerbiler. Merkelige klasser. Og ofte hos sponsorer. Her kan du møte fire du nok ikke kjenner til.

Publisert

Andros-trofeet har det vært kjørt om i 25 år nå. Dette er løp av typen «så snøføyka står», men det gjør den ikke på skauen i dette tilfellet.

Det skjer på isbaner, lagt spesielt til store turiststeder hvor man også kan regne med å få ikke bare tilskuere, men de riktige tilskuerne.

Takket være ganske fornemme herberger og skifasiliteter i områdene, har Trophée Andros hatt nesten like attraktivt preg som Monte Carlo Grand Prix.

Kjendiser
Etter hvert har opplegget dempet seg litt, ikke i fart og drama, men i lyd. Racertrimmede motorer har veket plassen for elektrisk drift. Men med langpigg og hester mer enn nok til de forholdsvis korte rakene, er ikke forestillingen mindre heftig enn den var for ti år siden.

Førere med solide internasjonale navn bruker ofte deler av vinterferien til å vedlikeholde ferdighetene på de sju løpene som arrangeres, så det mangler ikke noe i ratte-avdelingen heller.

Denne sesongen starter i Val Thorens den 6. desember – i fall du er i nærheten. Men, som sagt, ikke gå etter lyden eller eksoslukten, da finner du aldri fram.

Egenproduksjon
Magny-Cours er en racerbane der det drives med mye. Selvfølgelig også en racingskole.

Men i motsetning til andre racingskoler bygger disse sine biler selv. Her ser vi deres elektriske racerbil som byr på 200 km/t i toppfart og som har en rekkevidde på 100 km i racingtempo.

Den kan kjøre lenger også – det hender det arrangeres løp med disse, og de har en liten 1-liters 50 kW forbrenningsmotor om bord som lader batteriene dersom du ikke har kommet frem.

Elmotorene som driver denne lille tassen er på 90 kW, men de kan boostes til 167 kW i påkommende tilfeller.

Det eneste jeg ville tro var handicapet, er at eleven ikke lærer å håndtere de lette racerbilene. En elbil med mye tyngde lavt nede, kan ofte bli litt treig sideveis.

Isat
Denne bilen er konstruert og bygget ved hjelp av et industrikluster i området. Til det hører også en del av universitetet i Bourgogne, ISAT heter det, og utdanner blant annet ingeniører innen bil.

Ved siden av racerbilen sto det parkert en mockup av en ganske spennende – i hvert fall hva utseendet angår – hybridbil som heter Evox GT. Den er bygget av et firma som heter Little, som lenge har syslet med mikro- og el-biler men som nå åpenbart sikter høyere.

ISAT har vært sterkt inne i denne også, så den skal vi følge med en viss oppmerksomhet.

Hos et forsikringsselskap som het Matmut fant jeg også noe som så desidert racingaktig ut, men kanskje i minste laget?

Rekruttklasse
Bilen het MP 11-GT, og så veldig racing var det kanskje ikke allikevel?

Toyota Yaris motor på 65 hester og firetrinns girkasse. Vekten var riktignok på lave 550 kg, men allikevel, 65 hester drar ikke SÅ mange skinn av pølser akkurat. Men det var nydelig arbeid, skivebremser, push/pull fjæring, monoshock og en rekke proffe innslag.

Så leser jeg den lille teksten, det viser seg at denne bilen er bygget til en en-bil serie spesielt for de fra 10 til 16.

Høres deilig ut at man kan leke seg med noe som ser ordentlig ut og ikke bare disse harry gokartene. Og det sier litt om alt det underlige som skjer i Frankrike også, med en racingserie, lukkede ensetere, for ungene dine, før de er kommet opp i tenårene.

BRM
Og til sist hos BRM, som er en fransk klokkemaker med smarte ur og utadvendt markedsføring.

De sponser åpenbart en av bilene som går i noe som heter Lamera Cup – en såkalt lavpris-klasse som er alvorlig nok.

Bilene er produsert av Signatech, med samme standard og etter de samme FIA-krav som når de bygger formelbiler for Alpine.

Bred appell
Denne er en type unisex-bil – hytta er bygget slik at her finner du en like velegnet arbeidsplass enten du går i 150/50-klassen eller måler 2 meter og veier 100 kg.

Selv om du veier 100 kg burde dette gå ganske greit unna: 1600 kubikks Renault motor på 160 hester og like mange Nm. Motoren er en lystig fyr, helt opp til 7.300. Og girkassen, som du sender dine ordre til via manualer under rattet, er en 5-trinns klikk-klakk kasse.

263 cm akselavstand – bilen er ikke akkurat liten, og takket være mange eksotiske materialer som ikke høres direkte billige ut, har de presset vekten ned i under 500 kg.

Noen skritt på bilutstillingen i Paris, og vips – jeg fikk plutselig et tverrsnitt av den litt mindre kjente, men åpenbart meget omfattende, delen av fransk bilsport.

Powered by Labrador CMS