Sjø og land – Toyota og Honda

Ikke før har Honda fått den nye executive-jeten sin i luften, så lanserer Toyota sin 31 fots båt.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har en sans for folk som ikke blander oppgavene sine for mye. At Honda ikke forsøker å bygge en flygende bil, men holder seg til biler og lar rene fly komme fra en helt annen divisjon applauderer jeg like sterkt som at Toyota ikke forsøker seg med et eller annet fancy amfibium. Bil er bil, og når de bygger en båt kommer den fra deres egen Toyota Marine.

Hondas jetflyhistorie er lang, den startet ved Mississippi State University for nesten 30 år siden, så har prosjektet – veldig avansert, bygget opp av komposittmaterialer – vært hjemme i Japan, før de første forsiktige prøveturene fant sted i 2003.

Les: Honda opp i det blå (BilNorge.no 9.8.2006) 

En tid var det snakk om samarbeid med Piper, så tok det tid med motoren som Honda også utviklet selv sammen med General Electric, så var det snakk om 70 til 100 fly i året, og nå har det hele roet seg og gått over i ren business-fase.

Produksjonsutgaven fløy i sommer, FAA-sertifikatet er på plass, produksjonslinjen også med rundt 80 fly pr. år regner de med nå. Den kan ta fem-seks passasjerer, veier bare litt over 4.000 kg, kruser i rett under 800 km/t og stiger med mer enn 20 m/sek. Og koster i underkant av 4 millioner dollars før du begynner å spesifisere.

Toyota-luksus
Toyotas flunkende nye Ponam-31 er billigere, ca. 275.000 dollar, mer eksklusiv – ca. 15 pr. år, har helt sikkert litt forsiktigere prestasjoner, men like sikkert enda høyere grad av komfort. Og akkurat som hos Honda er det bildelen av selskapet som står for motoren.

I dette tilfelle er det to stykk av den samme 4 sylindrede 3 liters dieselen du kan få i noen Land Cruisere – her med 260 hk hver.

Det er ikke kompositt i skroget her, men aluminium, og 31 fot er litt kortere enn Hondaen – 43 fot.

Toyota kaller båten en SUC – Sports Utility Cruiser (Sports fordi den er egnet til fisking?) og må vel sies å ha noen bil-trekk. Særlig den reilen bak som ser ut som en spoiler på en bil.

Dette er vel den første Toyotaen som selges med selvkjørende egenskaper. Toyotas «Drive Assist» fungerer som autopilot, og med en tilleggsfunksjon, VA - eller virtuelt anker, får du båten til å holde seg nøyaktig på avtalte koordinater uten at man behøver kaste anker.

Denne har plass til 12, men hvis du nøyer deg med å ha med de samme som du hadde med i flyet, kan dere få det riktig komfortabelt.

La det bare være nevnt at Toyota bygget båter siden sin første Ponam-28 i 1997. Ponam er for øvrig hentet fra maori-navnet på South Island utenfor New Zealand: Te Waipounamu.

Powered by Labrador CMS