Smart vare-Toyota

Foreløpig er den bare et veldig amerikansk varebilforslag, men Toyotas U-i-annen vil kunne bli et interessant bidrag i et spennende segment.

Publisert

Hvorfor Toyota i det hele tatt viste denne bilen, og hvorfor de gjorde det på et så bortgjemt sted som en konferanse arrangert av et blad som heter «Make», er egentlig litt mystisk.

For bilen virker gjennomtenkt, og er ekstremt spennende fordi den representerer noe Toyota overhodet ikke har vært engasjert i.

Make er et morsomt blad (og nettside) som i stor grad retter seg mot gjør-det-selv-fraksjonen, mens bilen er et spennende konsept som henvender seg til et segment der du finner for eksempel NV 200 og Transit Connect. Med andre ord: Langt utenfor Make-leserkretsen.

Kevin Hunter, Toyotas designsjef i Calty, Toyotas designsentrum i California, gjør det hele ganske uskyldig ved å si at de «har alltid et eller annet på lur som vil kunne illustrere omtrent et hvert bilbehov du kan tenke på».

Men akkurat denne er altså ikke noen ny GT-modell eller noen ny Crown. Den er en ny Toyota i et segment du aldri har sett noen Toyota før.

Multi-tasker
Urban Utility (eller U2) er navnet og det sier jo ganske mye. Den har mål som en kompakt bybil, men er ekstremt fleksibel med masse smarte vareleveranse-tricks om bord.

Den har en form som har arvet en del etter Amerikas litt underlige parcel-trucks, men samtidig ser vi vi litt av både Honda Element og Nissan Pathfinder her.

Men det er først og fremst det som «speiler entreprenør-sjåføren i tett by-kjøring» som er interessant. Den har en svær rulledør som kan åpne hele taket slik at du kan laste så høyt du vil. Bakrutene kan du bare svinge vekk slik at det blir store åpninger der bak. Og bakdøren er en rampe etter rullestol-mønster, der du kan frakt gods ut og inn ved hjelp av en tralle. (Eller kjøre rett inn med sykkelen din)

Interiøret er designet slik at dette er en typisk multi-tasking bil. Enten du er den som skal levere og hente varer på hvert hushjørne, eller er den som skal ut i friluft med off road sykkelen din – dette skal altså være din bil.

Lite teknisk
For eksempel kan passasjersetet erstattes av et arbeidsbord og PC og alt du trenger av kontorutstyr til din daglige vare-distribusjon. Eller du kan montere et smart stativ som er velegnet til å huke opp handleposer på. Eller fjerne alt for å få plass til å lagre longboardet ditt der, eller feste sykkelen så langt fremme, for du har sikkert med mye annet turutstyr der bak. Hvis du er den typen.

Varerommet gir selvfølgelig også muligheter til å feste omtrent alt du kan tenke deg – på denne siden av en likkiste.

Det er dårlig med tekniske spesifikasjoner her, men det er jo ikke viktig. Vi vet at konseptbiler kan drives av omtrent hva som helst, inklusive gode ønsker. Det eneste tekniske elementet her er en girspak som ser ganske sci-fi ut. Den skal hjelpe deg til «intuitivt å velge riktig gir».

Men som sagt. Som varebil ser denne ut som en million dollars. Det hadde vært morsomt om Toyota fortsatte å tenke videre i disse baner.

Powered by Labrador CMS