-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Pigg eller piggfritt?
Vinterdekksesongen er bare en uke unna og det evige spørsmålet blant norske bilister dukker opp: Hva er best av piggdekk og piggfrie vinterdekk? Svaret er ikke entydig.
– Litt overfladisk sagt er piggdekk best på ekstreme føreforhold som våt is og hardpakket snø, mens piggfrie dekk har like gode kvaliteter som piggdekk på normalt snøføre. Piggfrie dekk er best hvis du ønsker deg dekk som er støysvake på bare veier.
– Hva du bør velge avhenger av været, temperaturen og kjøreforholdene der du bor, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk Norge.
I Sør- og Midt-Norge kan man bruke piggdekk eller kjetting fra 1. november. I Nordland, Troms og Finnmark startet perioden 15. oktober.
Piggdekk på isføre
Is og snø er ikke glatt ved streng kulde, så er det 15 til 20 minusgrader oppfører piggdekk og piggfrie vinterdekk seg ganske likt. Dekkvalget blir vanskeligere når temperaturen nærmer seg null.
– Ved mellom minus fem og pluss fem grader varmes veien opp. Da legger det seg ofte is i veibanen. Ved slike temperaturer gir piggdekk best grep, sier Hauge.
Piggfritt på snø og bare veier
Piggfrie dekk er komfortable og stillegående. En fordel er at man kan montere piggfrie dekk på bilen allerede tidlig på høsten, i god tid før den første snøen faller. Det kan også være fordelaktig å ha piggfrie dekk på våren hvor det kan være høye temperaturforskjeller.
– På snøføre og på bare veier fungerer piggfrie dekk meget bra. I tillegg slipper man å betale piggdekkavgift som er vanlig i enkelte store byer, sier Hauge.
Flere kjører piggfritt
Salgstall fra Nokian viser at flere nå velger piggfrie vinterdekk fremfor piggdekk (52 mot 48 prosent). De fem siste årene har andelen piggfrie vinterdekk steget med fem prosent, mens piggdekk har sunket tilsvarende.
– Piggfrie vinterdekk har blitt veldig gode, men piggdekk er fortsatt det sikreste valget, da de gir best bremseegenskaper, fremkommelighet og er enklest å kontrollere ved skrens på bilen, sier Hauge.
Store utslag i bremselengde
Forskjellene i bremselengde på pigg og piggfrie dekk er størst på «nullføre». Om en bil med piggdekk kjører i 50 km/t på is, tar det 43 meter før bilen stopper. Kjører du med nordiske dekk uten pigger tar det 60 meter før bilen stopper. En forskjell på 17 meter, eller nesten fire billengder.
– Forskjellen i bremselengde på is er størst når man sammenligner piggdekk med piggfrie dekk produsert for sentral-europeiske forhold. Da kan forskjellen være så mye som åtte billengder, sier Hauge.
Forskjellen i bremselengde mellom piggdekk og piggfrie dekk blir mindre jo kaldere temperaturen er. Ved 10 minusgrader skiller du kun én billengde, i favør piggdekk.*
Fyll ekstra luft ved kaldvær
Uansett hva slags vinterdekk man velger er det viktig å være klar over at kulde påvirker dekkene. Mange bilister kjører nemlig med for lavt lufttrykk om vinteren – uten å være klar over det selv.
– Mange fyller luft når dekkene skiftes inne i et varmt verksted. Da er det lett å glemme at kaldt vær påvirker lufttrykket. Faller temperaturen 10 grader, faller lufttrykket 0,1 bar. For lavt lufttrykk gjør at bilen bruker mer bensin, slipper ut mer CO2 gasser og dekket slites raskere, sier Hauge.
Ekspertenes tips er å fylle 0,2 bar mer enn bilfabrikantens standard anbefaling, dersom du fyller luft innendørs og vet du skal ut i kaldt vær.
*Bremselengdetestene er gjort ved Nokian Tyres’ testsenter i Ivalo, Finland.