-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Teip er den nye malingen
Teiping er designernes tradisjonelle metode for å endre store 1:1 tegninger. Her viser noen Mercedes-designere en annen mulighet.
Da jeg dro uttaskjærs for å møte den nye stasjonsvogn-utgaven av C-Klassen, snakket jeg masse med Uwe Haller som hadde hatt designansvaret for serien.
Han var så fornøyd med, blant annet, at etter at Gorden Wagener var kommet som designsjef, hadde Mercedes begynt å bygge modeller i leire igjen.
En gammeldags metode som tar masse tid og som krever masse kompetanse, men som nok egentlig er den eneste måten virkelig å kunne vurdere en tredimensjonal skulptur på.
Bruk av teip er også en annen gammeldags metode. Men den har ikke gått helt av moten ennå, den brukes faktisk på alle de studioene jeg kjenner. Man bruker den på 1:1 profiltegninger for kjapt å kunne endre på litt større deler av bilen.
Faktisk har jeg inntrykk av at det brukes oftere enn på lenge, ting kan tyde på at noe av det elektroniske innen formgivning er i ferd med å vike for skikkelig håndverk igjen.
Og da er denne videoen ganske morsom. Tre unge designere fra Mercedes-Benz lager et stort «maleri» av en T-utgave av C’en, med Mercedes-museet i bakgrunnen. Med den svarte teipen de eller bruker når de flytter rundt på skulderlinjer eller hjulhus.
Kunst-grafikk fra bildesign.