Audi A8 generasjon 1

Audi 90 IMSA GTO

Audi 90 og 90 IMSA GTO

Audi TT generasjon 1

Audi A9
Datamanipulasjon: Carparazzi©

Nå kommer A9

Audi A9 er en bil som har levd på ryktebørsen lenger enn de fleste. Nå loves den klar til Los Angeles utstillingen om to uker.

Publisert Sist oppdatert

A9 skal bli det nye flaggskipet til Audi. Den skal lede i prestisje, men den skal også introdusere Audis nye designspråk.

Og dette er offisielt. Bare et par måneder etter at Audi viste sin nyeste TT, støpt i akkurat den samme kjedelige formen som forgjengerne, kommer den nye designsjefen og sier at fra nå av skal Audi design virkelig vise «Vorsprung durch Technik» også i fasongen.

Hvis ikke dette er en underforstått dissing av forgjengerne, så vet ikke jeg.

Uro
Wolfgang Egger ble sjef for Audi Design allerede i 2007, men i en underlig organisasjonsform som også ble sterkt preget av tekniske sjefer som kom og gikk.

Det var masse uro underveis – alle de fire som ble presentert som «mennene bak» da A7 ble lansert med masse pompøs prestisje på Paris-utstillingen i 2010, har forsvunnet fra Audi etter det.

Og da Wolfgang Egger igjen skulle reorganisere Audi Design i fjor, og flyttet Achim Badstübner fra stillingen som eksteriør-sjef til sjef for et satellitt-studio i München, tok det ikke lang tid før han gikk til Mercedes der han nå er sjef for eksteriør design.

En rekke andre forstyrrende forskyvninger fant også sted, men det hele kulminerte da Egger selv – som alle oppfattet som leder av kjernetroppen til VW-Gruppens designoverhode, Walter de’Silva – ble bedt om å pakke og reise til Torino for å ta over Italdesign.

Det var vanskelig å se på dette som et enormt karriereskritt.

Stramme rammer
Han ble altså erstattet av Marc Lichte. Lichte jobbet seg sakte oppover mot toppen i VW-design etter at han ble uteksaminert fra Pforzheim i 1995, men har vel egentlig ikke fått vist hva han kan.

Det er ganske begrensende å jobbe i Volkswagen der man ikke tillates å gå utenfor ganske stramme rammer.

En rekke Golf-generasjoner er hans, mens det mest eksotiske han har jobbet på er siste generasjon Beetle.

Nå skal han altså snu opp ned på den stadig gråere designtonen fra Audi. I den anledning er det laget en teaser-video foran Los Angeles utstillingen, der hans første eget uttrykk skal presenteres.

Venter i spenning
At han samtidig forteller at hans Favoritt-Audier er tidlig A8, den første TT og de hel-rå Audi 90-bilene i IMSA GTO-utgave fra 80-årene, gjør at jeg blir ekstra spent på hvordan den nye toppmodellen skal se ut.

Jeg er i det hele tatt spent på denne bilen.

Ryktene har gått de siste fire-fem åene. I 2011 regnet vi med at A9 skulle bygges på Lamborghini Estoque-chassiset.

Husker du ikke den? En firedørs luksus-Lambo som ble vist i Paris i 2008 – en bil vi ikke har hørt et ord om etter det.

Vi får jo et par gode glimt av denne bilen her, men fremdeles ikke nok til at jeg tør tro på en lovende designfremtid for Audi.

Men det er åpenbart at Lichte har slått fast at noe mangler. La oss håpe han også har fullmakter, og får nok ro, til å gjennomføre det han har tatt peiling på.

Powered by Labrador CMS