Smart ForFour: Smart å satse på ny Smart? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Smart å satse på ny Smart?
Når Smart, nå i tredje generasjon, relanseres denne vinteren, faller det naturlige å spørre om Norge er urbant nok for den smarteste av de smarte bilknøttene?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Igjen skal Mercedes-importør Bertel O. Steen satse på Smart i Norge. Etter flere famlende forsøk siden 2004 tror man det skal være mulig å selge 200 av den lille toseteren Fortwo neste år.

Parallelt blåser Smart på ny liv i fireseteren Forfour, men så langt tyder lite på noen tung satsing i Norge på nettopp denne varianten.

toolbar_mail.gif Tips en venn

Lifestyle
Smart Fortwo er lifestylebilen du bare må ha akkurat nå. Eller alternativt ikke forstår poenget med fordi den bare har to seter og ganske begrenset bagasjeplass.

Hyggelig pris som starter på 129.900 kroner med 71 hk motor drar i positiv retning.

Men nesten fem tettskrevne sider med ekstrautstyr gjør at Smart lett kan bli en dyr bil innen alt «må ha» utstyret som automatgir, digert glasstak, spesialfarge, ulike komfort- og sportspakker, ryggekamera (!) og fete felger er på plass.

Del på facebook

 

Priser Smart Fortwo / Forfour

Smart Fortwo – 71 hk bensin –
93 gram CO2/km

kr 129.900

Smart Fortwo – 90 hk bensin –
97 gram CO2/km

kr 145.000

Smart Forfour – 71 hk bensin –
97 gram CO2/km

kr 145.000

Passion utstyrspakke

kr 13.950

Prime utstyrspakke

kr 19.970

Proxy utstyrspakke

kr 34.020

 

Selv med tydelige designlikheter til forgjengeren, både utvendig og innvendig, er nye Smart Fortwo en tvers gjennom ny bil.

Riktignok befinner motoren seg fortsatt bak og lengden begrenses til 2,7 meter – akkurat som på forgjengeren – men nå kjører bilen ordentlig. Forklaringen ligger i langt bedre chassis samt økt bredde med nær 11 cm til 166 cm. Den økte bredden fører med seg at bagasjerommet øker til 260 liter i volum.

Forrige Smart led under så stivt oppsett for ikke å velte, at den nærmest framsto som en lidelse å ratte på brosteinslagte gater og over trikkeskinner.

Velkjørende
Alt dette er nå historie. Ny Smart Fortwo kjører minst like komfortabelt som de mest moderne småbilene. Svingdiameteren på 7,30 meter mellom husvegger gjør den enestående å manøvrere i trange gater, og du vil nesten alltid finne parkeringsplass til det lille knøttet.

Sånn sett møter Smart Fortwo egentlig bare konkurranse fra Toyota IQ, men dessverre ser det ut til at IQ blir tatt av plakaten om ikke altfor lenge.

Lesere av BilNorge vil være kjent med at Daimler valgte Renault som samarbeidspartner da ny Smart skulle utvikles. Fellesprosjekt har Renault Twingo i bunnen som for første gang er blitt en hekkmotorisert bil.

Den lange Smart Forfour er teknisk så godt som identisk med Renault Twingo og bygges like godt av Renault i Slovenia.

Fortwo tar Mercedes seg av selv. Den vil derfor fortsatt bli produsert i Hambach i Frankrike.

To motorer
I oppstartfasen tilbys de to Smart-variantene med to Renault-motorer: 1,0 liter/tre sylindere og 71 hk, alternativt 0,9-liters motorvolum, turbo og 90 hk.

Sistnevnte gjenkjennes fra Clio. Kundene kan velge mellom fem manuelle gir eller seks automatiske, sistnevnte i en dobbeltclutchkasse fra Gtrag som erstatter den ganske så rykkete automatclutchkassen Smart har brukt siden oppstarten i 1998.

Smarts Niels Stepper bekrefter at en budsjettutgave med 60 hk kommer litt senere, at en dieselvariant ikke planlegges, at Smart Fortwo også skal bygges som kabriolet og at en elektrisk variant kan komme innen halvannet år.

Stepper, som er sikkerhetsutvikler hos Smart, sier at bilen er kollisjonstestet hos EuroNCAP, men at resultatet først gjøres kjent i begynnelsen av desember. Så tungt som Smart fokuserte på bilens sikkerhet under den førte prøvekjøringen for media i Barcelona, tyder alt på god score.

Opp- og nedturer
Smart er bilmerket som i det eneøyeblikket påkaller entusiasme og i neste fortvilelse. Dets fødsel i 1998 ble så trang som mulig med en endeløs rekke av problemer.

Elendigheten kulminerte med fotografiet av en bil stående i grøftekanten med hekken mot asfalten og fronten pekende rett opp etter en piruett på vanskelig underlag den ikke kom så godt ut av.

Mercedes Benz slet allerede med senvirkningene etter svenske Robert Collins «taking» med A-klasse i en såkalt elgtest høsten 1997. Nå måte de også bygge om Smart for å gjøre den sikker nok.

Konsekvensen ble at første generasjonen av Smart påførte moderselskapet et sviende tap, og merket var mer enn en gang oppe til vurdering. Skulle det legges ned eller ikke? Samarbeidsavtalen med Renault gjør nå spørsmålet om avvikling til et ikke-tema.

Norsk frustrasjon
Norske bilkjøpere har en anstrengt forhold til bilmerket Smart, og hos den norske importøren handler det om frustrasjon. Frustrasjon over å ikke få det til og enda mer frustrasjon over å ikke få de elektriske bilene man hadde håpet på for flere år siden.

Det tok også flere år fra lanseringen til Mercedes-importøren våget å satse på Smart. Derfor viser tall fra OFV at det siden 1998 kun er solgt 874 nye biler. Av disse utgjør den lange med fire dører (forrige Forfour var teknisk så godt som identisk med Mitsubishi Colt) 207 eksemplarer og roadster/coupé 24 ex.

I tillegg kommer 1797 bruktimporterte eksemplarer.

Fakta Smart Fortwo og Forfour:

Tekst:

Fortwo

Forfour

Lengde:

269 cm

349 cm

Bredde:

166 cm

166 cm

Høyde:

155 cm

155 cm

Akselavstand:

187 cm

249 cm

Motor 1:

3 syl/999 ccm/71 hk/91 Nm

(som Fortwo)

Motor 2:

3 syl/898 ccm/90 hk/135 Nm

(som Fortwo)

Aks. 0-100 (71/90 hk):

14,4/10,4 sek

15,9/ukjent sek

Toppfart (71/90 hk):

151/155 km/t

151/ukjent km/t

Forbruk (71/90 hk):

0,41/0,42 l/mil

0,42/ukjent l/mil

CO2/km:

93/97 g/km

97/ukjent g/km

Snudiameter:

695 cm

865 cm

Bagasjerom:

260-350 l

185-975 l

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: