Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang
Ford Shelby GT 350 Mustang

Ny Shelby Mustang

For første gang skal Ford Mustang markedsføres seriøst i Europa. Men denne utgaven blir neppe dusinvare.

Publisert Sist oppdatert

Det er den legendariske Shelby-betegnelsen som nå finner veien til sjette generasjon Mustang. Shelby GT 350 Mustang debuterer på LA Auto Show denne uken, og den vil garantert appellere til amcar-entusiaster langt utenfor USA.

Legenden Carol Shelby forlot denne verdenen for et par siden, og Shelby American stoppet produksjonen av sin egen GT 350 i fjor. Den nye bilen er det Ford Motor Company selv som har utviklet, gjennom muskelbil-divisjonen SVT.

Klassisk oppskrift
En ny motor et utviklet for den sprekeste Mustangen, men ta det med ro – her er det fortsatt V8 som gjelder. Uten pustehjelp! Og bilen har manuell sekstrinns girkasse.

LES: Ny Mustang i detalj

Den turtallsvillige motoren har et slagvolum på 5,2 liter, yter mer enn 500 hester og har et dreiemoment på drøye 540 Newtonmeter. Eksakte data får vi foreløpig ikke innsyn i, men Ford omtaler den som sin «kraftigste normalt pustende produksjonsmotor noensinne».

Ford har utstyrt GT 350 Shelby med MagneRide som benytter magnetteknologi for å justere demperne individuelt, hjul for hjul, i løpet av millisekunder. Systemet kjenner vi også fra andre modeller som f.eks. Corvette og Audi TT.

GT 350 har 19-tommers spesialfelger, 10,5 tommer brede foran og 11,0 tommer bak. Michelin har utviklet egne Pilot Super Sport dekk spesielt for denne modellen. Bremsene bærer Brembo-logoer, 6-pots calipere foran og 4-pots bak.

Ny front
Alt foran frontruten er modifisert sammenlignet med en vanlig Mustang, for å gi bedre aerodynamikk, og fronten er inntil to tommer lavere. Selvsagt trenger et beist som dette godt med luft til motor og bremser, det sørger de ekstra ventilene og luftinntakene for.

Interiøret er sportslig, sportsrattet har flat bunn og Ford hevder å ha brukt hundrevis av timer sammen med Recaro for å perfeksjonere sportssetene.

Shelby GT 350 Mustang har et system der føreren kan påvirke bilens oppsett i fem nivåer som gir hver sin kalibrering av ABS-bremser, stabilitetskontroll, styring, gassrespons, demping og eksoslåt.

Ford har foreløpig ikke sagt når denne modellen skal lanseres, eller om den er aktuell for Europa. Vi må nok nøye oss med mer moderate versjoner i Norge, med mindre du er villig til å spandere et gjennomsnittlig boligbudsjett på ny bil.

Se hva Ken Block har fått ut av en klassisk Mustang i Gymkhana 7:

Powered by Labrador CMS