-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
LA Design: Honda Japan
Som vanlig har bilutstillingen i Los Angeles invitert fabrikkenes designavdeling til å komme med sin oppfatning av et gitt tema. Vi presenterer de fem deltagerne.
I år er det temaet designerne skal drømme rundt: «Føl på Fremtiden: hvordan vil biler og vi jobbe sammen i 2029?»
Det er med andre ord en ganske nær fremtid vi snakker om – mange av dagens nye biler kommer jo til å leve i 2029 – og det er nok grunnen til at de forslagene vi nå skal møte ikke er så speisa som noen av dem vi har presentert tidligere år.
Vi lar Honda Advanced, det japanske fremtidsstudioet, åpne årets parade. Det er Gøteborgeren Jonas Sandstrøm som ledet dette prosjektet som de har døpt CARpet.
Sandstrøm har tegnet lastebiler hjemme hos Volvo fem års tid før han flyttet til spennende oppgaver i Japan.
Han og teamet hans har konsentrert seg om interiøret, som i prinsippet består av et teppe (carpet) og en ball.
Teppet kan konfigureres akkurat som du ønsker det, som seter, som sofa, med plass til en eller til full bil.
Og ballen er selve kommando-infotainment-sentralen. Når bilen er i sin normale autonome fase, mottar ballen beskjeder og utfører ordres på basis av tale, berøring eller håndsignaler.
I tilfeller der føreren må overta kjøringen selv, fungerer ballen som kontrollenheten, men på en måte som gjør at kontakten mellom bil og fører er «like tett som kontakten mellom rytter og hest».
Men også når bilen er i robot-modus og kjører selv kan føreren, ved å konsentrere seg om å gi ballen klare beskjeder, påvirke kjørestilen. Med andre ord kan han, selv ved autonom kjøring, få utløp for sin kjøreglede og være med på å påvirke det som skjer.
Som alle bilene denne gang har også denne et utvendig uttrykk som forutsetter at ulykker ikke lenger skal kunne skje.