Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro
Audi A7 Sportback h-tron quattro

-Klar når markedet er der

-Vi er i stand til å produsere en bil med brenselceller så snart marked og infrastruktur er på plass, sa Audis tekniske toppsjef på åpningen av LA Auto Show.

Publisert Sist oppdatert

For å demonstrere sin kompetanse viser Audi sin A7 Sportback h-tron quattro, en kjørbar prototyp med brenselceller og en rekkevidde på 500 kilometer per fylling.

Bilen har elektrisk firehjulsdrift, men det er ingen fysisk forbindelse mellom de to akslene.

Samlet er effekt er 170 kW (231 hk) og den har et maks dreiemoment på 540 Newtonmeter. Den 1950 kg tunge bilen gjør null til hundre på 7,9 sekunder og har en toppfart på 180 km/t.

Den bruker 1 kg hydrogen for å kjøre 100 km, og tanken har en kapasitet som dekker 500 kilometer vanlig kjøring.

I tillegg har den et batteri med en kapasitet på 8,8 kWt som øker kapasiteten med 50 km, dette er hentet fra A3 Sportback e-tron.

Batteriet henter energi ved regenerering av bremsekraft, men kan også lades fra en vanlig stikkontakt (plug-in).

-A7 Sportback h-tron quattro er en ekte Audi – på samme tid sportslig og effektiv. To elmotorer sørger for quattro firehjulsdrift, sa styremedlem med ansvar for utvikling, Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, da han avduket bilen på LA Auto Show.

Brenselcellen består av 300 individuelle celler som til sammen danner en «stack». Siden eksosanlegget kun slipper ut noen dråper vann, er det laget av vektbesparende plast.

Siden 2013 har Audi hatt et pilotprosjekt der vindkraft benyttes for å produsere hydrogen ved hjelp av elektrolyse. Hydrogenet brukes i dag i produksjonen av Audi e-gas (syntetisk metan), men kan i fremtiden forsyne brenselcellebiler.

Powered by Labrador CMS