Volkswagen Golf SportWagen HyMotoion

Volkswagen Golf SportWagen HyMotoion

Volkswagen Golf SportWagen HyMotoion

Volkswagen Golf SportWagen HyMotoion

Volkswagen Passat HyMotoion

Volkswagen Passat HyMotoion

Volkswagen Passat HyMotoion

Volkswagen Passat HyMotoion

Volkswagen Passat HyMotoion

Volkswagens FC-konsept

Volkswagen viser en prototyp med betegnelse Golf SportWagen HyMotoion på LA Auto Show.

Publisert Sist oppdatert

De japanske produsentene Toyota og Honda har lansert hydrogenbiler som er så å si salgsklare, Toyota kommer neste år og Honda i 2015.

Og da må selvsagt Europas største bilprodusent fortelle at de også behersker denne teknologien – de venter bare med å trykke på produksjonsknappen til infrastrukturen er på plass, noe som fortsatt kan ta mange år.

Mens søsterfirma Audi har lagt sin brenselcelle i en sportslig A7, velger Volkswagen å bygge en demobil basert på en mer folkelig Golf stasjonsvogn.

Effektivt pakket
Drivlinjen er hentet direkte fra e-Golf, og både denne og brenselcellene får plass under panseret.

Hydrogentankene, fire i tallet, er plassert under baksete og bagasjerom slik at interiøret tilsvarer det du finner i en vanlig Golf stasjonsvogn som er blant de mest romslige i klassen.

Bilen har en effekt på 100 kW (136 hk) og gjør null til hundre på 10 blank. Potensiell rekkevidde med full tank er 500 kilometer.

I USA ruller i dag en rekke prototyper med brenselceller basert på den amerikanske utgaven av Passat. Disse har den samme drivlinjen som Golf HyMotion.

Fleksibel plattform
Bilen er basert på Volkswagens moderne MQB-plattform som danner grunnlaget for en rekke av konsernets modeller.

Plattformens fleksibilitet demonstreres ved det mangfoldet av drivlinjer VW tilbyr – i dag leveres Golf med bensin-, diesel- og elmotorer, samt som ladbar hybrid (Golf GTE). Det fins også utgaver for naturgass.

Ingen andre produsenter tilbyr ifølge VW så mange ulike drivlinjer på en og samme plattform.

Powered by Labrador CMS