-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lavere bilavgifter
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Venstre / KrF inneholder viktige avgiftslettelser for bilister.
Da regjeringen fremla statsbudsjettet, la de opp til kraftig reduksjon i satsene for omregistrering for å stimulere til økt salg av nyere, mer miljøvennlige biler. Størst var reduksjonen for de nyeste bilene – les detaljene her.
Mange fryktet at de lave satsene kunne et offer i budsjettforhandlingene, men disse blir stående.
Men både bransjefolk og miljøorganisasjoner var skuffet for at det ikke ble lagt opp til avgiftslettelser for å stimulere salget av ladbare (plug-in) hybridbiler.
Med iherdig innsats fra Venstre blir dette nå en realitet – de fleste plug-in modeller blir tilnærmet fritatt for engangsavgift.
Slik lyder beskrivelsen i forslaget:
"Øke fratrekket i vektkomponenten i engangsavgiften til 26% for plug-in hybrider" (mot 15% i dag).
I motsetning til hva tilfellet er for elbiler, skal plug-in hybrider fortsatt belegges med moms. Og du får ikke de andre elbilfordelene, som kjøring i kollektivfelt, gratis bomavgift mm.
Ros fra BIL
Adm. direktør Erik Andresen i bilimportørenes landsforening (BIL) roser budsjettforliket. Han mener forslagene er helt i tråd med BILs avgiftspolitikk.
- En rask gjennomgang av forslaget viser at en normal ladbar hybrid vil nå få null-avgift, sier han. Det betyr at mange av de mest solgte bilene blir fra 15.000 til 20.000 kroner billigere, ifølge Andresen.
Dette gjelder for biler i den såkalte Golf-klassen, men endringene vil også føre til avgiftsreduksjon for andre ladbare hybrider.
- Dette gjør ladbare hybrider mer konkurransedyktige, sier Andresen. Han legger til at BIL også er meget fornøyd med at man beholder regjeringens forslag til endret omregistreringsavgift.
VW-sjef bekrefter
Adm. direktør i Harald A. Møller, Terje Male, bekrefter at en bil i Golf-klassen vil få null-avgift som ladbar hybrid. Det betyr en prisnedgang på opptil kr 20.000 på disse bilene. Selskapet har to aktuelle modeller modeller, Audi A3 e-tron og VW Golf GTE.
-Budsjettforliket kan være første steg i gjennombrudd for ladbare hybridbiler i Norge, sier Male.
-Vi er glade for at Stortinget nå gjør ladbare hybridbiler billigere. Det kan bety at nye kundegrupper, og ikke minst folk over hele landet, i større grad kan velge lavutslippsbiler, sier han.