-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lavere bilavgifter
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Venstre / KrF inneholder viktige avgiftslettelser for bilister.
Da regjeringen fremla statsbudsjettet, la de opp til kraftig reduksjon i satsene for omregistrering for å stimulere til økt salg av nyere, mer miljøvennlige biler. Størst var reduksjonen for de nyeste bilene – les detaljene her.
Mange fryktet at de lave satsene kunne et offer i budsjettforhandlingene, men disse blir stående.
Men både bransjefolk og miljøorganisasjoner var skuffet for at det ikke ble lagt opp til avgiftslettelser for å stimulere salget av ladbare (plug-in) hybridbiler.
Med iherdig innsats fra Venstre blir dette nå en realitet – de fleste plug-in modeller blir tilnærmet fritatt for engangsavgift.
Slik lyder beskrivelsen i forslaget:
"Øke fratrekket i vektkomponenten i engangsavgiften til 26% for plug-in hybrider" (mot 15% i dag).
I motsetning til hva tilfellet er for elbiler, skal plug-in hybrider fortsatt belegges med moms. Og du får ikke de andre elbilfordelene, som kjøring i kollektivfelt, gratis bomavgift mm.
Ros fra BIL
Adm. direktør Erik Andresen i bilimportørenes landsforening (BIL) roser budsjettforliket. Han mener forslagene er helt i tråd med BILs avgiftspolitikk.
- En rask gjennomgang av forslaget viser at en normal ladbar hybrid vil nå få null-avgift, sier han. Det betyr at mange av de mest solgte bilene blir fra 15.000 til 20.000 kroner billigere, ifølge Andresen.
Dette gjelder for biler i den såkalte Golf-klassen, men endringene vil også føre til avgiftsreduksjon for andre ladbare hybrider.
- Dette gjør ladbare hybrider mer konkurransedyktige, sier Andresen. Han legger til at BIL også er meget fornøyd med at man beholder regjeringens forslag til endret omregistreringsavgift.
VW-sjef bekrefter
Adm. direktør i Harald A. Møller, Terje Male, bekrefter at en bil i Golf-klassen vil få null-avgift som ladbar hybrid. Det betyr en prisnedgang på opptil kr 20.000 på disse bilene. Selskapet har to aktuelle modeller modeller, Audi A3 e-tron og VW Golf GTE.
-Budsjettforliket kan være første steg i gjennombrudd for ladbare hybridbiler i Norge, sier Male.
-Vi er glade for at Stortinget nå gjør ladbare hybridbiler billigere. Det kan bety at nye kundegrupper, og ikke minst folk over hele landet, i større grad kan velge lavutslippsbiler, sier han.