Kia KX3 Concept
Kia KX3 Concept
Kia KX3 Concept
Kia KX3 Concept

Kia Kåks

Underlige navn. Kåks 3, eller KX 3, er i hvert fall hva Kia har kalt sin nyeste modell. Den debuterer i Guangzhou, Kina, på den store bilutstillingen der.

Publisert Sist oppdatert

Jeg så jo at det var en Sorento, da Auto Express i England testet en SUV fra Kia i fjor vinter. Men bladet fortalte også at dette var en KX2. Så åpenbart må Kia ha brukt denne typebetegnelsen før.

Men jeg beklager, KX1 kan jeg ikke hjelpe deg med. Kanskje du finner en slik hvis du bruker en eller annen søkemotor, men det får være grenser for hva vi skal måtte bidra med.

KX3 kan jeg derimot hjelpe til med, for det har nettopp ramlet inn en melding om at den blir vist for første gang på årets siste store bilutstilling i Kina. Den i Guangzhou.

Joint Venture
Det sies at denne er en forsmak på en C-segment SUV som Kia tar peiling på å produsere sammen med sin joint venture partner der, Dongfeng.

Det står også at man vil gjøre dette til en eksklusivt kinesisk modell, og at den er designet spesielt med tanke på yngre kinesiske konsumenter. De som «er ute etter en høy-verdi, høy-kvalitet bil, en bil som speiler deres pasjon for – og jakt på – en utagerende livsstil» - eller noe sånt.

Kias nyeste konseptbil viser altså hva «en kompakt SUV vil kunne se ut som i et raskt voksende segment av det kinesiske bilmarkedet».

Mye Kia
Det er åpenbart mye av Kia her, kanskje spesielt snuten, som jeg fremdeles ikke har vent meg til, men der snurpetrut-effekten er dempet enda mer på denne modellen.

Tilsynelatende høy bakkeklaring og ganske prominente avdelinger rundt hjulene er med på å skape det obligatoriske Urban Jungle preget, men det er jo ikke bare bløff. Du finner 4x4 drift her.

259 cm akselavstand begynner å ligne noe, men lengden er allikevel ganske kontrollert, 426 cm. Bredden er 177 cm og høyden er på 163 hvilket burde gi greit sikt fremover for den unge kinesiske sjåføren på jakt etter kvalitet og utagerende livsstil.

Sikter mot 5 stjerner
I bilen finner vi den velkjente 1,6-liters turbo bensinmotoren med direkte innsprøytning som er koblet til en 7-trinns dobbelclutch-kasse. Fem stjerners Kina-NCAP score ligger i bunnen for hele konstruksjonen – men bilen er jo ikke virkelig testet ennå.

Mengder av finesser i interiøret får vi også vite, og alt som kan tilfredsstille den unge kineseren behov for mobile oppkoblinger er på plass.

Og etter alt dette får vi til slutt beskjed om at «Kia har fremdeles ikke bekreftet at de kommer til å produsere denne bilen»!

Powered by Labrador CMS