Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept
Mini Citysurfer Concept

En Mini i Minien

Man skal ikke søke lenge før elektriske sparkesykler dukker opp. Men dette er vel første gang en slik skal produseres av etablerte transportleverandører.

Publisert Sist oppdatert

BMW har jo lange tradisjoner for to hjul. Når denne flymotorfabrikken kan feire 100 årsdagen om halvannet år, er det nettopp fordi de begav seg opp i luften under den første verdenskrig. I fjor kunne de feire 90 år med motorsykkelproduksjon.

Bilproduksjonen er såpass fersk at 90-årsdagen for det først er i 2017. Og den 1927-modellen var ikke en gang deres egen konstruksjon – de hadde kjøpt opp Dixi-fabrikken som bygde engelske Austin Seven på lisens.

Så på en måte kan man si at ringen er sluttet. Motorsykler, også scootere og etterhånden elektriske utgaver også, har man bygget hele tiden. Og man har overtatt Mini som stammer i rett linje fra den opprinnelige Austin Seven.

Portabel
Kanskje en litt lang vei for min personlige forklaring på hvorfor BMW lar Mini-navnet prege deres nyeste innsats på tohjulsfronten: en elektrisk sparkesykkel som de har døpt Mini Citysurfer.

Det vil si, foreløpig heter den Mini Citysurfer Concept – men det hele virker såpass gjennomtenkt og gjennomarbeidet at dette må være mer enn en flip fra en eller annen eksperimentavdeling.

BMW sier at Citysurfer er så kompakt at den lett kan tas med på trikk eller buss når den er foldet sammen – og den kan lett hives bak i en bil. Med andre ord en typisk «last-mile» transportør.

Den veier riktignok 18 kg så den tilhører ikke de letteste jeg har vært borti – men de har selvfølgelig alle sammen vært sparke- og ikke batteri-drevet, og det er vel det som er poenget – enten er det for slitsomt eller ikke elegant nok, for en Mini-sjåfør å sparke seg gjennom den siste kilometeren.

Mini-smart
25 km/t i toppfart er uansett mer enn hva de fleste spark greier å få disse småhjulingene opp i og med et 12 Volt batteri som driver en liten motor i navet bak, som også byr på regenerativ bremsing har man en rekkevidde på 15-25 km.

En spesiell finesse er at maskinen kan lades opp gjennom 12-Volt uttaket i bilen – så du lader den opp når du kjører hjemover på ettermiddagen.

Selvfølgelig fins det maskindrevne sparkesykler med enda heftigere spesifikasjoner, men Minis misjon her har åpenbart vært å komme med noe som harmonerer både med designoppfatning, behov og levemåten til eksisterende Mini-kunder.

Detaljer som strekker seg fra tre bremse-modi, elektronikk som oppfatter kjørestilen din og gir deg tilpasset kontrollinput (brems, gass og styrereaksjon), skikkelige luftfylte dekk, eller en smart smartfon-holder på styret, tyder på at dette ikke er et leketøy akkurat.

Men ikke et ord om produksjonsstart eller pris foreløpig.

Powered by Labrador CMS