Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015
Mazda6 2015

Mazda6 får firehjulsdrift

Mazda foretar en ansiktsløftning av Sekseren. Samtidig tilbyr de muligheten for firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

2015-modellen av Mazda6 står sammen med nye CX-3 utstilt på LA Auto Show. Den har fått noen kosmetiske endringer, men det som er viktigere for potensielle kunder er nok at den får bedre støyisolering og økt komfort.

Motorene er de samme som tidligere, bensinmotorer på 2,0 og 2,5 liter, samt dieselmotorer på 2,2 liter. Samtlige motorer har start/stopp-system, og på noen motorer finnes også Mazdas unike regenererende bremsesystem, i-Eloop.

Det unike med Mazda-løsningen er at de benytter en kondensator i stedet for tunge batterier for å lagre strøm. Denne strømmen kan benyttes i bilens elektriske systemer, og dermed sparer man motoren for en del oppgaver - noe som resulterer i lavere drivstofforbruk.

4X4
Helt nytt er at Mazda6 stasjonsvogn med 150 hk og 175 hk dieselmotor nå blir tilgjengelig med firehjulsdrift. Systemet kan kombineres med både sekstrinns manuell og automat-girkasse.

Mazda6 stasjonsvogn med 150 hk diesel 4x4 og manuell girkasse i utstyrsversjon Vision vil koste fra ca. 380.000 kroner. En bil med 175 hk automat 4x4 med høyeste utstyrsnivå, Optimum, vil ha en pris på ca. 450.000 kroner.

Interiøret er freshet opp og Mazda6 får også den nye, frittstående 7” store fargeskjermen på instrumentpanelet og head-up. I tillegg får den Mazdas mobile oppkoblingssystem, MZD Connect.

Stillere
Mazda hevder å ha lagt stor vekt på forbedret lydisolering av karosseriet. Målinger viser at støynivået er senket med ca. 10% på veier med grovt underlag og med ca. 25% på motorveier. Et forbedret fjæringssystem med foringer bidrar til å senke støynivået.

2015-utgaven har et forbedret system for filskifte (Blind Spot Monitoring, BSM) som overvåker et større område, to filer i stedet for en.

I tillegg har bilene full LED lyspakke (hovedlys, tåkelys og fjernlys) med ny avansert adaptiv fjernlyskontroll og Rear Cross Traffic Alert (RCTA) som scanner ca. 7 m i hver retning ved ryggemanøvrering. Den har også Autobrems bakover som fungerer i lave hastigheter.

Mazda6 2015 utgaven blir tilgjengelig i Norge fra februar/mars 2015.

Powered by Labrador CMS