BMW er nå i ferd med å lansere en hybrid-politikk som later til å bli mer omfattende enn det noen andre fabrikker jobber med.
- Alle våre kjerne-serier skal få plug-in alternativer nå, sier Herbert Diess. Han er styremedlemmet med ansvar for forskning og utvikling.
Førstemann ut i denne nye, lange serien av alternative drivlinjer blir 3-serien, som ifølge en omfattende pressemelding skal debutere på Miramas-banen. Den vil få en helt ny drivpakke – overhodet ikke i slekt med den du finner på ActiveHybrid3.
Mer vekt på el Den nye skal ikke bruke en tørst turbomatet sekser – det er den nye toliters fireren som blir å finne der. Sammen med en elektropakke de foreløpig ikke har sluppet noen detaljer om.
Men det som er interessant er at BMW presiserer at fremtidige hybride vil bli «veldig elektrifiserte».
Annonse
Det blir åpenbart ikke snakk om bare 15 kilometers rekkevidde for syns skyld lenger. Her blir det snakk om å kunne tilbakelegge skikkelige avstander kun på elektrisk, og at begge systemene vil kunne brukes sammen når det er behov for ekstra kraft.
Vi kan lett se for oss hybridpakker som byr på 100 km elektrisk rekkevidde og en samlet effekt på godt over 600 hk, for enkelte modeller.
Kjernemodeller For det er altså ikke snakk om bare 3-serier her. Når det snakkes om «kjernemodeller, betyr det i hvert fall enere, treere og femmere. Og dermed også alt som er avledet fra disse. Hva som vil skje med X-modellene er derimot fremdeles litt uklart.
Der det snakkes om nye produksjonslinjer for fremtidens batteripakker, får vi høre at det skal bygges en linje for høy-Volts batterier - ikke bare for i8, men også for X5 eDrive. De andre, nye modellene er ikke nevnt i denne sammenhengen.
Derimot presiseres det at eDrive 3 er direkte basert på systemene fra i3 og i8 og inkluderer store enheter både når vi snakker batteri og motor.
Synergier - Alle modellene i BMW-Gruppen har nytte av arbeidet vi har gjort på i-modellene, sier Diess. - Den grunnleggende teknologien som ligger under for disse bilenes batterier, motorer og elektroniske systemer, vil bli brukt i vår fremtidige plug-in hybrid satsing.
Det er ikke bare BMW som omfavner plug-in-ideen. Både Mercedes-Benz og Audi har for lengst antydet at de er på ballen, men BMW er de første som har gått ut og lovet oss et såpass bredt tilbud.
Annonse
Audi er derimot litt klarere (eller uklarere?) på fremtiden. «Plug-in hybrider vil utgjøre 10 prosent, 20, kanskje 40 prosent av de 2 millioner bilene vi planlegger å bygge i 2020. Det er kundene som avgjør dette – men vi er klare til å levere», sier Audi-sjef Rupert Stadler.
Antakelig er det akkurat det samme BMW sier nå – uten å si det.
Dette er ladehybridene som er på markedet nå eller veldig snart.
Audi
A3 e-tron A4 e-tron Q7 e-tron
Rett rundt hjørnet. Kommer neste år. Kommer etter A4 e-tron.
BMW
i8
X5 og 3-serie eDrive ikke tidfestet.
Mercedes-Benz
S500 Plug-in Hybrid
10 ladbare modeller skal lanseres innen 2017.
Mitsubishi
Outlander PHEV
Outlander mest solgte ladbare hybrid i landet, Mitsubishi lover mer.
Opel
Ampera
En av de første ladbare hybrider på markedet. Usikker skjebne.
Porsche
Panamera S E-hybrid Cayenne S E-hybrid 918 Spyder
Det er bestilt noen 918 til Norge - levering neste år.
Toyota
Prius Plug-in Hybrid
Toyota fokuserer på "tradisjonell" hybrid i påvente av hydrogen-revolusjonen.
Volkswagen
Golf GTE Passat GTE
Golf GTE er bestillingsklar, men kommer ikke på norske veier før rett over nyåret. Passat GTE følger like etter.
Volvo
V60 Plug-in Hybrid XC90 T8
Dieselhybrid i samarbeid med Vattenfall. Har vært på markedet en stund. Ladbar bensinhybrid med 400 hestekrefter.