-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skatter i skuret
En eventyrlig samling vrak skal auksjoneres bort på Retromobile neste år. 60 fantastiske biler er nylig funnet på en løen eiendom vest for Paris – 50 år etter at de ble stuet bort.
Tenk deg selv. Rusle inn på et nedlagt bruk. Det er noen rustne lastebiler på en ustelt bakke, og rundt neste hjørne ser du plutselig lange skur med den ene slitne bilen etter den andre.
Noen er ramlet helt fra hverandre, noen hviler på bare ett hjul, noen har klare trekk av gammel storhet over seg, og – utrolig nok – forholdsvis godt konservert: under bunkevis med gamle bilblader, en eksklusiv Ferrari og rett ved siden av: et nydelig Frua-karosseri på en ildsprutende to-liters Maserati A6G.
Nå er det selvfølgelig viktig å bygge opp hypen rundt et slikt eventyr, denne aldeles utrolige skatten skal nemlig auksjoneres bort under Retromobile-utstillingen i februar. Og jo mer eksklusiv og fantastisk man kan gjøre historien, jo bedre er det for oppmerksomheten og prisene.
Filmstjerner
Og det er ikke tvil om at hovedattraksjonen kommer til å gi gjenlyd. En bil som filmsjarmør Alain Delon kjøpte lett brukt, som han brukte i en film sammen med Jane Fonda, og der han lot seg avfotografere sammen med Shirley MacLaine.
Slike navn øker – av en eller annen grunn – verdien betydelig.
Maseratien har ikke samme historikken, men er en mye mer spennende bil – spesielt til under en tidel av prisen. Toppbudet man venter for Ferrarien er 12 millioner euro, for Maseratien: 1,2.
Populært
Nå er det klin umulig å se ut fra bildene hvor mye disse skattene må restaureres eller rekondisjoneres. Forbausende ofte er slike biler som har stått i 50 år «dans son jus» som det heter på fransk = «i sin originaltilstand» - veldig godt egnet til å konservere som slitne originaleksemplarer.
Heldigvis går samletendensen i slik retning nå, over-restaurerte se-på-meg eksemplarer er plutselig ikke så populære lenger.
Men selv om noen er fullstendig ubrukelige, så er det nok med et chassis- og motor-nummer og en svak antydning av hvordan karosseriet så ut.
Det vil aldri kunne koste mer å bygge opp Kong Faruks Talbot med Saouthchik-karosseri enn bilens verdi vil være når den står der, skinnende, flamboyant og som ny.
Det er med andre ord svært store sjanser for at alle disse bilene vil vi se på hjul igjen om ikke altfor lenge.
Trist historie
Historien bak «samlingen» er egentlig litt trist. Roger Baillon var en transportpioner med en kjempeflåte lastebiler.
Han var faktisk så avansert at han en periode ønsket å bygge sine egne biler selv. Han viste en prototype på bilutstillingen i Paris i 1950. En av verdens første snuteløse med kabinen over motoren.
Han ville gjerne bruke noen av pengene han tjente på gamle biler. Han spesialiserte seg på premium merker med karosserier bygget av De Store.
Han kjøpte de fleste i sekstiårene. Så ble det trange tider, butikken var i ferd med å gå under, og han solgte unna 50 biler fra samlingen sin. Resten har stått urørt siden – ikke en gang familien hans, som nå er de formelle eierne, hadde noen anelse av hva dette egentlig var for noe.
Gravkammer
Artcurial-folket som har vært ute i gamle skur før, sier at nå skjønner de hvordan det måtte vært for Lord Carnarvon da han entret Tutankhamons gravkammer.
Vi snakker selvfølgelig litt hype igjen, men akkurat disse folkene er allikevel litt mer nede på jorden enn de villeste amerikansk-baserte auksjons-selskapene.
Mannen som virkelig bygde opp gammel-bil virksomheten hos Artcurial, Hervé Poulain, er en gammel Le Mans-kjører. Det var han som sparket i gang Art Cars-greia, og han var en av den franske statens spesialister da de skulle gjøre om Schlumpf-samlingen i Mulhouse til det Nasjonale Bilmuseet.
Utfordringer
Jeg er med andre ord ganske sikker på at også denne auksjonen kommer til å bli omgitt av forholdsvis nøkternhet.
Men det jeg er mest spent på er hvordan de skal få transportert disse restene, og hvordan de skal få vist dem frem. Jeg har en følelse av at dette kan bli en av de vakreste bilutstillinger noensinne.
Og for dere virkelige anorakkene: her er den alfabetiske listen over objektene, slik vi har fått den fra Artcurial:
- Amilcar C6 berline
- Amilcar CGS
- Ariès coach
- Auto Union cabriolet
- Avions Voisin C15
- Avions Voisin limousine C15
- Avions Voisin C7, karosseri fra Gallé
- Ballot 8 Cyl limousine
- Barré torpédo
- Berliet coupé chauffeur
- Berliet Type VIGB 10HP Taxi Landaulet
- Bugatti 57 Ventoux
- Citroën Trèfle
- Delage D6
- Delage D8 coach
- Delahaye 135, karosseri fra Faget Varnet
- Delahaye 135, karosseri fra Chapron
- Delahaye 235, karosseri fra Chapron tre ganger
- Delahaye Type 43 coupé chauffeur
- Delahaye GFA 148 L
- Delahaye Type 43 varebil
- Delaunay Belleville limousine VL8
- Facel Vega Excellence
- Ferrari 250 GT California SWB
- Ferrari 308 GTS i
- Ferrari 400
- Ferrari Mondial 3.2L cabriolet
- Hispano Suiza H6B cabriolet, karosseri fra Millon-Guiet
- Hotchkiss cabriolet
- Innocenti S cabriolet
- Jaguar type S 3.4 L
- La Buire 12 A
- Lagonda LG45 cabriolet
- Lancia Thema 8.32
- Lorraine Dietrich B3/6 plateau
- Lorraine Dietrich B3/6 torpédo, karosseri fra Grumman
- Lorraine-Dietrich torpédo
- Maserati A6G 2000 berlinetta Grand Sport, Frua-karosseri
- Mathis cabriolet
- Mathis FOH
- Packard cabriolet Super Eight
- Panhard-Levassor Dynamic berline X77
- Panhard-Levassor Dynamic coupé X76
- Panhard-Levassor limousine X72
- Porsche 356 SC, opprinnelig: importørens egen
- Renault AX torpédo
- Renault Vivastella cabriolet
- Sandford cyclecar 3 roues
- Singer Cabriolet
- Talbot Lago 11/6 cabriolet
- Talbot Lago Baby cabriolet
- Talbot Lago Baby cabriolet
- Talbot Lago Cadette 11
- Talbot Lago coach
- Talbot Lago T26 coach
- To Talbot Lago T26 Grand Sport coupé, karosseri fra Saoutchik,
- Talbot Lago T26 cabriolet, karosseri fra Saoutchik. Ex Kong Farouk av Egypt.