Collection Baillon © Artcurial
Dette blir nok stjerneparet på auksjonen. En Ferrari 250 GT SWB California Spider fra 1961, forventet pris et sted mellom 9,5 og 12 millioner euro, og en 1956 Maserati A6G Gran Sport med Frua-karosseriet - de regner med bud et sted mellom 800.000 og 1,2 m
Collection Baillon © Artcurial
En Talbot Grand Sport med coupé-karosseri fra Saoutchik
Collection Baillon © Artcurial
Matthieu Lamoure (t.v.) er sjef for Artcurials avdeling for biler, og Pierre Novikoff er en av hans spesialkonsulenter. Det er de som nå katalogiserer det hele, og skal få samlingen til auksjonen.
Collection Baillon © Artcurial
Hva den nærmeste, den røde, er? Aner ikke. Mathis? Men bortenfor: en mektig Facel Vega Excellence.
Collection Baillon © Artcurial
En Delahaye med karosseritype: Coupé Chauffeur
Collection Baillon © Artcurial
Det eneste vi er sikre på her er at det er rumpa på en Dauphine som står nærmest. Tvilsomt om den blir å finne på auksjonen.
Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial
Delahaye GFA 148 L front. Til høyre på bildet er Talbot Lago Baby cabriolet med karosseri fra Guillore.
Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial
Nærmest har vi en godt innpakket Jaguar S, 3,4 l og bortenfor står Porsche-importørens 356 SC.
Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial
Maseratien slik den ble funnet
Collection Baillon © Artcurial
Her ser vi nok en og annen Voisin, ja.
Collection Baillon © Artcurial
Dette er Talbot Lagoen med cabriolet-karosseri fra Saoutchik som en gang tilhørte Egypts kong Farouk.
Collection Baillon © Artcurial
Panhard-Levassor Dynamic Coupé X76, med spesialiteten: glass i A-stolpen.
Collection Baillon © Artcurial
Talbot Lago T26 Record, også med karosseri fra Saoutchik.
Collection Baillon © Artcurial
Ferrarien til Alain Delon foran noen av gamle Roger Baillons lastebiler – de som var grunnlaget for bedriften han.
Collection Baillon © Artcurial
En Talbot Grand Sport med coupé-karosseri fra Saoutchik
Collection Baillon © Artcurial
Franskbygd Hispano Suiza H6B cabriolet med karosseri fra Millon-Guiet.
Collection Baillon © Artcurial

Collection Baillon © Artcurial
Ferraris California Spider er også påført litt Photoshop-kosmetikk.
Collection Baillon © Artcurial
Maseratien etter en fotografisk skjønnhetsbehandling.
Bugatti Type 22
For fem år siden ble en Bugatti Type 22 som hadde ligget under vann i 70 år auksjonert bort av Bonhams. Den så slik ut. Tenk deg en auksjon rett rundt hjørnet med 60 slike biler. Det blir et uvirkelig, og sannsynligvis utrolig vakkert, skue.
Bugatti Type 22
For fem år siden ble en Bugatti Type 22 som hadde ligget under vann i 70 år auksjonert bort av Bonhams. Den så slik ut. Tenk deg en auksjon rett rundt hjørnet med 60 slike biler. Det blir et uvirkelig, og sannsynligvis utrolig vakkert, skue.
Bugatti Type 22
For fem år siden ble en Bugatti Type 22 som hadde ligget under vann i 70 år auksjonert bort av Bonhams. Den så slik ut. Tenk deg en auksjon rett rundt hjørnet med 60 slike biler. Det blir et uvirkelig, og sannsynligvis utrolig vakkert, skue.
Bugatti Type 22
For fem år siden ble en Bugatti Type 22 som hadde ligget under vann i 70 år auksjonert bort av Bonhams. Den så slik ut. Tenk deg en auksjon rett rundt hjørnet med 60 slike biler. Det blir et uvirkelig, og sannsynligvis utrolig vakkert, skue.

Skatter i skuret

En eventyrlig samling vrak skal auksjoneres bort på Retromobile neste år. 60 fantastiske biler er nylig funnet på en løen eiendom vest for Paris – 50 år etter at de ble stuet bort.

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg selv. Rusle inn på et nedlagt bruk. Det er noen rustne lastebiler på en ustelt bakke, og rundt neste hjørne ser du plutselig lange skur med den ene slitne bilen etter den andre.

Noen er ramlet helt fra hverandre, noen hviler på bare ett hjul, noen har klare trekk av gammel storhet over seg, og – utrolig nok – forholdsvis godt konservert: under bunkevis med gamle bilblader, en eksklusiv Ferrari og rett ved siden av: et nydelig Frua-karosseri på en ildsprutende to-liters Maserati A6G.

Nå er det selvfølgelig viktig å bygge opp hypen rundt et slikt eventyr, denne aldeles utrolige skatten skal nemlig auksjoneres bort under Retromobile-utstillingen i februar. Og jo mer eksklusiv og fantastisk man kan gjøre historien, jo bedre er det for oppmerksomheten og prisene.

Filmstjerner
Og det er ikke tvil om at hovedattraksjonen kommer til å gi gjenlyd. En bil som filmsjarmør Alain Delon kjøpte lett brukt, som han brukte i en film sammen med Jane Fonda, og der han lot seg avfotografere sammen med Shirley MacLaine.

Slike navn øker – av en eller annen grunn – verdien betydelig.

Maseratien har ikke samme historikken, men er en mye mer spennende bil – spesielt til under en tidel av prisen. Toppbudet man venter for Ferrarien er 12 millioner euro, for Maseratien: 1,2.

Populært
Nå er det klin umulig å se ut fra bildene hvor mye disse skattene må restaureres eller rekondisjoneres. Forbausende ofte er slike biler som har stått i 50 år «dans son jus» som det heter på fransk = «i sin originaltilstand» - veldig godt egnet til å konservere som slitne originaleksemplarer.

Heldigvis går samletendensen i slik retning nå, over-restaurerte se-på-meg eksemplarer er plutselig ikke så populære lenger.

Men selv om noen er fullstendig ubrukelige, så er det nok med et chassis- og motor-nummer og en svak antydning av hvordan karosseriet så ut.

Det vil aldri kunne koste mer å bygge opp Kong Faruks Talbot med Saouthchik-karosseri enn bilens verdi vil være når den står der, skinnende, flamboyant og som ny.

Det er med andre ord svært store sjanser for at alle disse bilene vil vi se på hjul igjen om ikke altfor lenge.

Trist historie
Historien bak «samlingen» er egentlig litt trist. Roger Baillon var en transportpioner med en kjempeflåte lastebiler.

Han var faktisk så avansert at han en periode ønsket å bygge sine egne biler selv. Han viste en prototype på bilutstillingen i Paris i 1950. En av verdens første snuteløse med kabinen over motoren.

Han ville gjerne bruke noen av pengene han tjente på gamle biler. Han spesialiserte seg på premium merker med karosserier bygget av De Store.

Han kjøpte de fleste i sekstiårene. Så ble det trange tider, butikken var i ferd med å gå under, og han solgte unna 50 biler fra samlingen sin. Resten har stått urørt siden – ikke en gang familien hans, som nå er de formelle eierne, hadde noen anelse av hva dette egentlig var for noe.

Gravkammer
Artcurial-folket som har vært ute i gamle skur før, sier at nå skjønner de hvordan det måtte vært for Lord Carnarvon da han entret Tutankhamons gravkammer.

Vi snakker selvfølgelig litt hype igjen, men akkurat disse folkene er allikevel litt mer nede på jorden enn de villeste amerikansk-baserte auksjons-selskapene.

Mannen som virkelig bygde opp gammel-bil virksomheten hos Artcurial, Hervé Poulain, er en gammel Le Mans-kjører. Det var han som sparket i gang Art Cars-greia, og han var en av den franske statens spesialister da de skulle gjøre om Schlumpf-samlingen i Mulhouse til det Nasjonale Bilmuseet.

Utfordringer
Jeg er med andre ord ganske sikker på at også denne auksjonen kommer til å bli omgitt av forholdsvis nøkternhet.

Men det jeg er mest spent på er hvordan de skal få transportert disse restene, og hvordan de skal få vist dem frem. Jeg har en følelse av at dette kan bli en av de vakreste bilutstillinger noensinne.

Og for dere virkelige anorakkene: her er den alfabetiske listen over objektene, slik vi har fått den fra Artcurial:

  • Amilcar C6 berline
  • Amilcar CGS
  • Ariès coach
  • Auto Union cabriolet
  • Avions Voisin C15
  • Avions Voisin limousine C15
  • Avions Voisin C7, karosseri fra Gallé
  • Ballot 8 Cyl limousine
  • Barré torpédo
  • Berliet coupé chauffeur
  • Berliet Type VIGB 10HP Taxi Landaulet
  • Bugatti 57 Ventoux
  • Citroën Trèfle
  • Delage D6
  • Delage D8 coach
  • Delahaye 135, karosseri fra Faget Varnet
  • Delahaye 135, karosseri fra Chapron
  • Delahaye 235, karosseri fra Chapron tre ganger
  • Delahaye Type 43 coupé chauffeur
  • Delahaye GFA 148 L
  • Delahaye Type 43 varebil
  • Delaunay Belleville limousine VL8
  • Facel Vega Excellence
  • Ferrari 250 GT California SWB
  • Ferrari 308 GTS i
  • Ferrari 400
  • Ferrari Mondial 3.2L cabriolet
  • Hispano Suiza H6B cabriolet, karosseri fra Millon-Guiet
  • Hotchkiss cabriolet
  • Innocenti S cabriolet
  • Jaguar type S 3.4 L
  • La Buire 12 A
  • Lagonda LG45 cabriolet
  • Lancia Thema 8.32
  • Lorraine Dietrich B3/6 plateau
  • Lorraine Dietrich B3/6 torpédo, karosseri fra Grumman
  • Lorraine-Dietrich torpédo
  • Maserati A6G 2000 berlinetta Grand Sport, Frua-karosseri
  • Mathis cabriolet
  • Mathis FOH
  • Packard cabriolet Super Eight
  • Panhard-Levassor Dynamic berline X77
  • Panhard-Levassor Dynamic coupé X76
  • Panhard-Levassor limousine X72
  • Porsche 356 SC, opprinnelig: importørens egen
  • Renault AX torpédo
  • Renault Vivastella cabriolet
  • Sandford cyclecar 3 roues
  • Singer Cabriolet
  • Talbot Lago 11/6 cabriolet
  • Talbot Lago Baby cabriolet
  • Talbot Lago Baby cabriolet
  • Talbot Lago Cadette 11
  • Talbot Lago coach
  • Talbot Lago T26 coach
  • To Talbot Lago T26 Grand Sport coupé, karosseri fra Saoutchik,
  • Talbot Lago T26 cabriolet, karosseri fra Saoutchik. Ex Kong Farouk av Egypt.
Powered by Labrador CMS